Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 02 maja 2025 napisz DONOS@

Lokalna Organizacja Turystyczna ma sprawozdanie

Główne zdjęcie
Wojciech Winko

Założona w 2007 r. Lokalna Organizacja Turystyczna, w skład której aktualnie wchodzą samorządy Łomży i Piątnicy, przygotowała sprawozdanie za 2024 rok, jednogłośnie przyjęte przez 23 rajców z Rady Miejskiej Łomży. Z dokumentu LOT dowiadujemy się, m.in., że Miasto Łomża przeznaczyło na prowadzenie Punktu Informacji Turystycznej w Hali Kultury 80 tysięcy złotych i że od połowy marca do końca grudnia 2024 r. w statystykach LOT odnotowano wizyty 4 408 turystek i turystów.

Punkt Informacji Turystycznej mieści się w obszernym pomieszczeniu z wejściem od szczytu hali, patrząc od strony ratusza. Dzięki pomysłom, zaangażowaniu i aktywności prezesa LOT Wojciecha Winko, PIT pełen jest folderów, ulotek, mapek, przedstawiających zabytki i atrakcje Łomży, Ziemi Łomżyńskiej i miejscowości, z którymi podczas targów turystycznych, wizyt i rewizyt nawiązywał kontakty. Rozliczne inicjatywy LOT przedstawiamy w artykułach, do których linki znajdują się pod  tą notą informacyjną. Przypomnijmy, że statystyki za rok 2021 odnotowały przybycie do Punktu IT około 1 500 turystów, w 2022 r. - ok. 3 200, w 2023 – ok. 5 300, natomiast w minionym roku 2024 – 4 tysiące 408 osób.

Ubiegłoroczni goście w Łomży przyjechali zazwyczaj indywidualnie, parami, z rodziną lub przyjaciółmi, tworząc grupę 2 524 osób z Polski; 324 turystów indywidualnych było z zagranicy; w 55 grupach wycieczkowych w sumie Łomżę odwiedziło 1 560 turystów. Mieszkańcy starówki, ludzie tu pracujący, robiący zakupy, załatwiający sprawy,  przejeżdżający widzieli nieraz przewodnika turystycznego w słomkowym kapeluszu i z megafonem, opowiadającego przybyszom historię Miasta Łomża, z prawami miejskimi od 1418 r. Wojciech Winko oprowadzał ich po Starym Rynku i przyległych uliczkach, wiodąc do najciekawszego z zachowanych zabytków, jakim przez 5 stuleci okazała się Katedra (cudem ocalona przed wysadzeniem w powietrze we wrześniu 1944 r.), choć zaciekawienie budzą również Kościół i Klasztor Ojców Kapucynów, Opactwo Benedyktynek, gmach Sądu Okręgowego z licznymi dekoracjami fasady przy ulicy Dwornej, prowadzącej w XV i XVI w. do dworu książęcego, który znajdował się z posiadłościami w okolicy dzisiejszego III LO. 

Łomżyńska LOT należy do Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, zaś w planach na 2025 rok ma przynależeć również do Podlaskiej ROT. Dopóki obowiązuje okres trwałości hali po przebudowie z funduszy unijnych, Punkt IT nie może zarabiać na sprzedaży pamiątek. Prezes LOT Wojciech Winko szacuje, że coroczny budżet LOT oscyluje w granicach 9 – 10 tysięcy złotych. Do Stowarzyszenia LOT należy 21 osób fizycznych i dwa samorządy: Miasto Łomża i Gmina Piątnica. 

Flis, Jelonek Milonek i Kurpie Zielone

Z inicjatywy Wojciecha Winko na skarpie przy ulicy Woziwodzkiej, na Zamkowej Górze, w październiku 2022 r. stanęła na działce prywatnej platforma widokowa, zrobiona z płaskodennej barki Flis o wymiarach: 5 metrów na 2,  5 metra na 0,  6 metra. Lada dzień zniknie to podwyższenie, pozwalające podziwiać rozległą panoramę Doliny Narwi od Czarnocina przez Piątnicę po Drozdowo i dalej, bo kończy się 3-letni okres bezpłatnego użyczenia przez właściciela malej działki przy schodkach nad rzekę. Być może, barka Flis będzie rekreacyjnie pływać po Narwi. Odwiedzający starówkę na Farnej i Długiej przy wodopoju dostrzegą najnowszą inicjatywę proturystyczną: Jelonka Milonka, który z nadzieją patrzy w przyszłość, w oczekiwaniu na tłumy turystek i turystów. Jak widać w statystyce LOT, będą to goście w przeważającej części z województw: mazowieckiego (758 osób w 2024 r.), podlaskiego (508 w ubiegłym roku), śląskiego (177), warmińsko-mazurskiego (156), wielkopolskiego (149). Na wypoczynek z wizytą w Łomży krajowi turyści indywidualni wybierali najchętniej: czerwiec (299), lipiec (472), sierpień (574), wrzesień (575), październik (363).

Prezesowi LOT marzy się w 2025 r. pozyskanie do współpracy gmin: Nowogród i Zbójna, w celu wykreowania marki Kurpie Zielone, aby w ten sposób Łomża jako marka turystyczna była pomiędzy Ostrołęką a Tykocinem z Podlasia. Ugruntowaniu tożsamości służy też pomysł nazwania mostu na obwodnicy imieniem Książąt Mazowieckich.

Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę