Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Jak uchronić zielony brzeg Narwi przed zalewem betonu?

W błyskawicznym tempie, 12 dni, Urząd Miejski w Łomży chce dowiedzieć się od mieszkańców, na co wydać 48 milionów złotych. To pieniądze, jakie Miasto może dostać na zabetonowanie brzegów Narwi od nowego do starego mostu. Nosi to nazwę "zagospodarowania", a wiceprezydent Garlicki nazywa to "niezwykle ważną dla nas wszystkich inwestycją". Inwestycja w bulwar jest tak ważna, że nie zrobiono nawet rysunków, szkiców, by mieszkańcom pokazać, ile metrów i gdzie projektują.

Kierownik kancelarii prezydenta Grzegorz Daniluk napisał, że "Urząd Miejski w Łomży zaprasza mieszkańców do dyskusji na temat zagospodarowania bulwarów nad rzeką Narew", lecz nie podał dnia, godziny ani miejsca, gdzie ma odbyć się dyskusja. Może elementem "dyskusji" są zgłoszenia, które należy przesłać do 15. listopada.
Pan Daniluk przypomina, że "na realizację kolejnych dwóch etapów bulwarów nadnarwiańskich Łomża otrzymała blisko 38 mln zł dofinansowania z programu rządowego Polski Ład, do tego dochodzą jeszcze środki w wysokości ponad 9 mln zł z Funduszy Norweskich. Pierwszy etap połączy port z mostem Hubala wraz z całym kompleksem plaży miejskiej. Drugi zaś obejmie odcinek od mostu w Piątnicy do istniejących bulwarów. Projekt na ten odcinek powstał w 2010 roku i wymaga uaktualnienia".
Zdumiewająca sytuacja w stanie apatii: 11 lat nikt z urzędników ratusza palcem nie kiwnął, by mieć aktualny projekt, a dyskusja nie wiadomo, z kim, gdzie i kiedy ma odbyć się w niecałe dwa tygodnie...? 

Tempo jak w wyścigu Formuły I 
- Chcielibyśmy zapytać mieszkańców o zdanie, pomysły, dotyczące realizacji tej niezwykle ważnej dla nas wszystkich inwestycji - cytuje wiceprezydenta Łomży Garlickiego kierownik Daniluk. - Jakie widzielibyście Państwo tam obiekty małej architektury, atrakcje, a może ścieżki edukacyjne dla najmłodszych? Proszę o wyrażanie opinii w tej kwestii. 

Zaczęta, w tempie wyścigu Formuły I, "dyskusja" przypomina zapominalskim o miejscach, które bez wymiany poglądów do 15. listopada mogliby przeoczyć. "Mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się na temat zagospodarowania oczka wodnego, znajdującego się za stadionem miejskim przy ul. Zjazd, działki przylegającej do boiska treningowego oraz koncepcji wykonania nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego na całej długości bulwarów" - wskazują kierownik z wiceprezydentem.
Konia z rzędem dociekliwym Czytelnikom 4lomza.pl, jeśli z dosłanych przez Pana Daniluka planów zdołają wydedukować, co gdzie się znajduje, w jakim leży kierunku i w jakiej jest odległości.
Kierownik powtarza nonsens o nieistniejących "bulwarach", gdy mowa o najwyżej jednym, którego środkowa część została oddana do użytku ponad 8 lat temu. Wówczas wpakowano w beton na brzegu "tylko" około 16 milionów złotych - a dzisiaj nawet dziecko widzi, że olbrzymi basen mariny Portu Łomża jest zbędny - betonowy Fort Łomża z balami cumowniczymi jak dla transatlantyku z Gombrowicza.   

Betonowa pustynia nad rzeką
W pomysłach i namysłach nad propozycją urzędników ratusza liczy się domyślność i przenikliwość Czytelników. Warto poświęcić trochę czasu na dyskusję w rodzinach, kołach, środowiskach Łomży, włącznie z komisjami i Radą Miasta. Zabawa z czasem prehistorii nad rzeką Narew, która płynie i żyje z roślinnością i zwierzętami od tysięcy lat bez pomocy Miasta i Rządu, powinna być ostrożna. Dlaczego...? Żeby nie zniszczyć bezpowrotnie resztek krajobrazu nad rzeką, który ledwo przetrwał na skrawkach Doliny Narwi.
Betonowanie i polbrukowanie brzegu prowadzi do wysuszenia ziemi i jałowienia. Naturalna plaża z piaskiem i trawą przy nowym moście i brzeg z dziką zielenią jeszcze jakoś się trzymają, ale łatwo i bezpowrotnie ulegną spychaczom i koparkom. Widzimy niedorozwój młodego drzewostanu w mieście, kończenie się ery "zielonej Łomży", dlatego zadbajmy o naturalne dziedzictwo, jakiego przez dziesiątki lat ludzie sami nie będą zdolni odtworzyć za żadne pieniądze.
Jak ostry dzwonek alarmowy dźwięczy zdanie z komunikatu: "Pierwszy etap połączy port z mostem Hubala wraz z całym kompleksem plaży miejskiej", gdyż nie wiadomo, co groźnego pod pojęciem "całego kompleksu plaży miejskiej" ma na myśli wiceprezydent Garlicki albo kierownik Daniluk...

 

Propozycje urządzenia terenu pod budowę bulwaru w kierunku nowego mostu i w kierunku starego mostu można zgłaszać od 4. do 15. listopada na adres mailowy: bulwary@um.lomza.pl lub na papierze, wrzuconym do urny w holu Urzędu Miejskiego przy Starym Rynku 14 w Łomży.


Mirosław R. Derewońko

tel. red. 696 145 146

 

Przy- Stań- na plaży miejskiej

Miliony wyrzucone w błoto i piach przy Porcie Łomża

Schną (podcinane) drzewa na bulwarach

Bulwar nad Narwią i Port Łomża oficjalnie otwarte i poświęcone

Bulwary skończone. Otwarcie dopiero 1 maja

Bulwary nad Narwią rosną w środku zimy

Bulwary bulwersują – list otwarty do władz Łomży

Marzenia się spełnią...

Bulwary powracają

Nadnarwiańskie fiasko

Nadnarwiańskie bulwary w Łomży

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę