Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

Promocja czy propaganda

Przed czterema laty, w ostatnim roku urzędowania w ratuszu ówczesny prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski na promocję wydał 420 tysięcy złotych. W tym roku prezydent Mariusz Chrzanowski, pod pretekstem świętowania jubileuszu 600-lecia nadania praw miejski, ma do wydania ponad cztery więcej. Co ciekawe wydatki na miejską promocję w mediach znacząco wzrosły już po wielkim jubileuszu. Tylko w ostatnich czterech miesiącach wyniosły one ponad 50 tysięcy złotych Chrzanowski płaci z publicznych pieniędzy tym, którzy wychwalają jego nieudolne rządy, a gigantyczne wydatki na lans i propagandę stara się skrywać przed opinią publiczną.

Dzięki uporowi i dociekliwości radnego Zbigniewa Prosińskiego na przełomie 2016 i 2017 roku dowiedzieliśmy się jak ogromne środki – już od początku urzędowania Chrzanowskiego w ratuszu - kierowane były z kasy miasta i podległych mu instytucji do „reżimowych mediów” (zobacz: Władza płaci reżimowym mediom cz. 3). Z tych danych wynikało, że tylko w latach 2015-2016 wydatki miejskich spółek oraz MOSiR i MPGKiM na reklamę wyniosły ponad 125 tys. zł. Niemal w całości trafiły do przychylnych prezydentowi redakcji. Medialne wydatki z budżetu miasta sięgały wówczas około 50 tysięcy złotych. Później znacząco wzrosły. Niestety w prowadzonym przez Urząd Miejski w Łomży i publikowanym w miejskim BIP rejestrze umów próżno szukać takich umów, choć jak okazuje niektóre z nich opiewają na kilkadziesiąt tysięcy złotych. 
- Zlecenia na usługi medialne nie są zamieszczane w BIP w rejestrze umów – przyznaje otwarcie Grzegorz Daniluk z ratusza, ale nie tłumaczy dlaczego tych nie ma, choć są tam wskazywane umowy z prywatnymi osobami o wartości 200 czy 400 zł.  

Miliony na promocję
Pod pretekstem 600-lecia nadania praw miejskich Łomży w tegorocznym budżecie miasta na dział „Promocja jednostek samorządu terytorialnego”, z którego pokrywane są także wydatki na reklamę i promocję w lokalnych mediach, władze miasta zapisały rekordowo wysoką kwotę  – 1 mln 853 tys. zł. To ponad dwa razy więcej niż w 2017 roku, blisko trzy razy więcej niż w 2016 roku, i grubo ponad cztery razy więcej niż było w latach 2015 i 2014. I choć jubileusz 600-lecia świętowaliśmy w połowie czerwca, to jak się okazuje znacznie większe pieniądze na promocję w mediach popłynęły już po tych uroczystościach. Dowodzi tego wykonane przez miejskich urzędników zestawienie tych wydatków za miesiące: maj, czerwiec, lipiec i sierpień 2018 r. Okazuje się, że tylko w tym czasie prezydent Chrzanowski z kasy miasta wydał na reklamę i promocję ponad 50 tysięcy złotych. Dla porównania podamy, że przez cały ubiegły rok wydatki te miały wynieść niespełna 35 tys. zł i już ta kwota szokowała wielkością, bo była o 1/3 wyższa niż np. miejska dotacja na całoroczne funkcjonowanie Hospicjum pw. Świętego Ducha w Łomży. 

Wybory ważniejsze niż 600-lecie
Okazuje się, że „wakacyjne” miejskie rachunki za prezydencki lans są znacząco wyższe niż przy „reklamie” obchodzonego 15. czerwca wielkiego jubileuszu 600-lecia nadania praw miejskich Łomży. Np. na reklamę i promocję w Grupie Medialnej Narew w maju i pierwszej połowie czerwca wydano ponad 5 tys. zł, a później – od połowy czerwca do końca sierpnia – pięć razy więcej. Jedno ze zleceń – zawarte 15.06.2018 – opiewa na 21 tys. zł. Dotyczy realizacji materiałów prasowych wskazanych przez zamawiającego: artykuł na pierwszej stronie Tygodnika Narew raz w tygodniu, relacja na stronie internetowej oraz w TV Narew w miesiącach czerwiec – sierpień. W sumie tylko w tej grupie prezydent Chrzanowski przez cztery ostatnie miesiące z kasy miasta zapłacił ponad 30 tysięcy złotych. 
Kolej tysiące złotych na reklamy i „realizację materiałów promocyjno – informacyjnych wskazanych przez zamawiającego” popłynęły z kasy miasta do innych sławiących Chrzanowskiego mediów. Oto przekazane przez Grzegorza Daniluka z ratusza zestawienie wydatków na promocję Urzędu Miejskiego w Łomży za miesiące: maj, czerwiec, lipiec i sierpień 2018 r.  

Tygodnik Narew (Grupa Medialna Narew)
•    reklama Jarmarku Rozmaitości, który odbył się 2.06.2018r, kwota 990,00 zł
•    reklama Festiwalu Sztuki Ulicznej, który odbył się w dniu 29.07.2018 r., kwota 990,00 zł
•    reklama przedsięwzięć pod nazwą Łomżyńskie Wakacje, kwota 990,00zł
•    reklama Jarmarku rozmaitości, który odbył się w dniu 4.08.2018 r, kwota 990,00zł
•    reklama konkursu kulinarnego „Zasmakuj w Łomży”, kwota 990,00 zł
•    reklama Jarmarku Rozmaitości, który odbył się w dniu 1.09.2018 r, kwota 990,00 zł
•    reklama Jarmarku Średniowiecznego, który odbył się 15.06.2018r, kwota 616,00 zł
•    reklama Jarmarku Średniowiecznego, który odbył się 15.06.2018r, kwota 990,00 zł

Zlecenie z dnia 18 maja 2018 - reklama strony www.600.lomza.pl - 600-lecia nadania Łomży praw miejskich, 9-16.05.2018r. kwota 615,00 zł

Zlecenie z dnia 17.05.2018 - artykuł na pierwszej stronie Tygodnika Narew, kwota 950,00 zł

ustne polecenie Agnieszki Muzyk - relacja z wizyty Minister Rządu RP Elżbiety Rafalskiej w dniu 22.05.2018 r., kwota 1.000,00 zł

Zlecenie z dnia 15.06.2018 - realizacja materiałów prasowych w Grupie Medialnej Narew wskazanych przez Zamawiającego: artykuł na pierwszej stronie Tygodnika raz w tygodniu, relacja na stronie internetowej oraz w TV Narew w miesiącach czerwiec – sierpień,  kwota 21.000,00 zł

(mylomza) Globalista.EU
•    reklama Jarmarku Rozmaitości, który odbył się 5.05.2018r, kwota 246,00 zł
•    reklama Jarmarku Średniowiecznego, który odbył się 15.06.2018r, kwota 244,77 zł
•    reklama strony www.600.lomza.pl - 600-lecia nadania Łomży praw miejskich, 9-16.05.2018r. kwota 207,87 zł
•    reklama Jarmarku Średniowiecznego, który odbył się 15.06.2018r, kwota 244,77 zł
•    reklama Jarmarku rozmaitości, który odbył się w dniu 4.08.2018 r, kwota 244,77 zł
•    reklama Jarmarku Rozmaitości, który odbył się 7.07.2018r, kwota 244,77 zł
•    reklama Festiwalu Sztuki Ulicznej, który odbył się w dniu 29.07.2018 r., emisja 17.07-29.07, kwota 1.230,00 zł
•    reklama projekcji filmu „Gwiazdy”, który odbył się28.07, kwota 676,50 zł
•    reklama koncertu patriotycznego z okazji Święta Wojska Polskiego, w dn. 15.08.2018 r., emisja 7-15.08, kwota 244,77 zł
•    reklama Wieczoru Kabaretowego, który odbył się 5 sierpnia, kwota 292,74 zł
•    reklama ekranizacji filmu pt.” Boisko Bezdomnych”, który odbył się 25.08.2018, kwota 146,37 zł
•    reklama konkursu kulinarnego „Zasmakuj w Łomży”, kwota 292,74 zł (zlecenie 23/T/2018)

Zlecenie z dnia 14.05.2018 - realizacja pięciu materiałów relacyjno- promocyjno – informacyjnych wskazanych przez Zamawiającego na portalu mylomza.pl kwota 3.625,50 zł

(xlomza) M-Media Marek Gładysiak
•    reklama Jarmarku Rozmaitości, który odbył się 5.05.2018r, kwota 393,60 zł
•    reklama strony www.600.lomza.pl - 600-lecia nadania Łomży praw miejskich, 9-16.05.2018r. kwota 393,60
•    reklama Jarmarku Średniowiecznego, który odbył się 15.06.2018r, kwota 393,60 zł
•    reklama Jarmarku Rozmaitości, który odbył się 7.07.2018r, kwota 393,60 zł
•    reklama Festiwalu Sztuki Ulicznej, który odbył się w dniu 29.07.2018 r., 16.07-29-07., kwota 738,00 zł
•    reklama Jarmarku rozmaitości, który odbył się w dniu 4.08.2018 r, kwota 393,60zł
•    reklama konkursu kulinarnego „Zasmakuj w Łomży”, realizacja 3-14.08 (zlecenie 24/T/18) , kwota 500 zł.

Zlecenie z dnia 14.05.2018 - realizacja pięciu materiałów relacyjno- promocyjno – informacyjnych na portalu xlomza.pl, kwota 1.500,00 zł

(Radio Nadzieja) CEM SpesMediaGroup
Zlecenie z dnia 27.04.2018 - Emisja audycji radiowych związanych z obchodami 600-lecia nadania Łomży praw miejskich, kwota 5.000,00 zł

Agencja Informacyjno – Usługowa FOXLIS Paweł Lisiecki
Zlecenie z dnia 15.06.2018 - realizacja dziesięciu materiałów prasowych/internetowych dotyczących wydarzeń sportowych realizowanych z udziałem środków finansowych Urzędu Miejskiego w Łomży, kwota 1.500,00 zł

Media Impact Polska Sp. z o.o.
Zlecenie z dnia 11.06.2018 - emisja banerów reklamowych jubileuszu 600-lecia nadania Łomży praw miejskich na portalu onet.pl, kwota 922,50 zł
Zlecenie z dnia 25.07.2018 -  emisja banerów reklamowych Festiwalu Sztuki Ulicznej na portalu onet.pl, kwota 922,50 zł

240308092554.png

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę