Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 27 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Koleją z Warszawy na Mazury obok... Łomży?

Poseł Lech Kołakowski od lat angażuje się w działania zmierzające do poprawy infrastruktury komunikacyjnej regionu. Za działania na rzecz Via Baltica minister Andrzej Adamczyk nazywał go „Via Kołakowski”. Teraz poseł z Łomży chce przebudować linię kolejową w Warszawy na Mazury taka, aby przechodziła również w okolicach miasta. Pretekstem do wielkiej inwestycji miałby być rządowy program budowy siatki połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym. - Moim zadaniem jako posła tej Ziemi jest czuwanie, aby nie przegapić żadnej możliwości rozwoju – mówi poseł Kołakowski o nowej interpelacji, którą złożył do Ministra Infrastruktury.

- Via Baltica okazała się możliwa i jestem pewien, że za 3 lata będzie oddana do użytku – mówi poseł Lech Kołakowski. - Zabiegam o kolej dużych prędkości, która mogłaby połączyć przez Centralny Port Lotniczy państwa północnej Europy z państwami z jej południa. Ale rządowi polskiemu leży na sercu, aby skomunikować go z całym krajem, a mnie, aby doprowadzić do odbudowy regionalnego połączenia kolejowego z Warszawą i przez nią z CPL – mówi poseł podkreślając, że budowa drogi ekspresowej i kolei przez Łomżę jest konieczna. 

Poseł złożył interpelację do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka w sprawie rozbudowy sieci kolejowej na linii Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Kolno - Pisz – Orzysz - Giżycko w ramach budowy siatki połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Powołuje się na przyjęte w ubiegłym roku przez polski rząd Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) i tegoroczną „kluczową decyzję” o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz skomunikowanie go ze wszystkimi częściami Polski, m.in. za pośrednictwem rozbudowanej sieci kolejowej.
- Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumentach programowych oraz wskazanymi przez Pana Ministra Mikołaja Wilda na posiedzeniach Komisji Infrastruktury, jednym z trzech najważniejszych celów budowy CPK ma być rozbudowa polskiej sieci kolejowej – napisał poseł Kołakowski zaznaczając, że pierwszy etap realizacji planów ma objąć ponad 800 km modernizowanych i nowych linii. 
Jednym z projektów infrastrukturalnych w zakresie sieci kolejowej jest budowa i modernizacja linii kolejowej w kierunku Mazur, tj. po śladzie Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko. 
- Najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla przebiegiem tej linii na odcinku pomiędzy Ostrołęką a Piszem byłoby przesunięcie jej tak, by przechodziła pomiędzy Łomżą a Nowogrodem, a następnie śladem dawnej linii kolejowej Kolno - Pisz przez miejscowość Jeże i dalej do Pisza, Orzysza i Giżycka – uważa poseł Lech Kołakowski. - Przyjęcie takiego wariantu przebiegu umożliwi uzyskanie efektu sieciowego w ujęciu międzygałęziowym, gdyż uzyska się połączenie kolejowe z Centralnym Portem Komunikacyjnym dodatkowo dla miast Łomża i Kolno oraz okolicznych miejscowości. Przyjęcie takiego wariantu przebiegu linii kolejowej wydaje się najbardziej optymalnym z punktu widzenia ekonomicznego, jak i zwiększenia potoku pasażerów. Na obszarze obu miast i okalających je powiatów mieszka ponad 150 tysięcy mieszkańców – przekonuje łomżyński parlamentarzysta.   
Poseł Kołakowskim jako kolejny argument za zamiana przebiegu kolejowej linii z Warszawy na Mazury wskazuje „wojska sojusznicze”, tworzące na Poligonie w Orzyszu wschodnią flankę NATO. Przekonuje, że taki przebieg tej linii kolejowej będzie miał ogromne znaczenie z punktu widzenia zdolności operacyjnych wojsk. 
- Bardzo proszę Pana Ministra, aby podjąć działania zmierzające do objęcia w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego budowy/modernizacji linii kolejowej na trasie Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Kolno – Pisz – Orzysz – Giżycko – pisze poseł Kołakowski w zakończeniu interpelacji dopytując ministra kiedy podjęta zostanie decyzja o ostatecznym przebiegu linii kolejowej i  kiedy planowane jest zakończenie jej budowy.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę