Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Nowy „łomżyński” most przez Narew będzie... najprostszy

Główne zdjęcie
Warianty mostu na Narwi zgłoszone w dokumentacji na decyzję środowiskową. Do realizacji wybrano ten najprostszy - narysowany najwyżej.

Planowany do budowany w ciągu Via Baltica i obwodnicy Łomży most na Narwi będzie jednym z najdłuższych w Polsce. Jego długość wyniesie 1200 metrów, bo most na estakadzie będzie rozciągał się nie tylko nad korytem rzeki, ale całą doliną Narwi. I choć do budowy mostu jest jeszcze daleka droga, to drogowcy już wiedzą jak będzie on wyglądał. Niestety, choć w trakcie kilkuletnich prac nad planami Via Baltica i obwodnicy Łomży, było kilka ciekawszych koncepcji, wygrała ta najprostsza. Nie będzie wysokich na kilkadziesiąt metrów pylonów i grubych lin podtrzymujących jezdnie, ani wielkich stalowych łuków.

Tu będzie trzeci „łomżyński” most na Narwi
Tu będzie trzeci „łomżyński” most na Narwi
Projekt mostu z łukiem stalowym
Projekt mostu z łukiem stalowym
Projekty podwieszanoego mostu na Narwi w ciągu Via Baltica
Projekty podwieszanoego mostu na Narwi w ciągu Via Baltica

Nowy, trzeci łomżyński most na Narwi planowany jest do budowy w znacznym oddaleniu od granic miasta. Jego północy przyczółek planowany jest mniej więcej w połowie drogi między wsiami Michałowo a Pęzą, na południowy w okolicach Jednaczewa. Narew powyżej proponowanej lokalizacji mostu ma prostoliniowy przebieg, ale w miejscu przeprawy rzeka gwałtownie zmienia kierunek przepływu tworząc poniżej liczne meandry. W sąsiedztwie występują też liczne starorzecza. To wszystko sprawia, że budowa mostu w tym miejscy na pewno nie będzie łatwa. W trakcie kilkuletnich prac pojawiało się wiele koncepcji jak mógłby wyglądać ten most. Projektowano m.in. wysoki na ponad 30 metrów łuk stalowy zapewniający stabilność najdłuższego przęsła nurtowego o długości 200 metrów, ale także rozważano budowę mostu podwieszanego o rozpiętości przęsła nurtowego 225 m i przytrzymujących go pylonów o wysokości 60 metrów. Niestety okazuje się, że na takie „ładne” mosty nie ma już co liczyć. Trzeci „łomżyński” most na Narwi będzie prosty i nawet nie będzie oświetlony.

- Jeśli chodzi o most, to decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych rzeczywiście określa rodzaj mostu oraz wskazuje technologię – przyznaje Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA. - Most nad Narwią i jej starorzeczem ma być w wariancie  technologicznym WT1-Z  (belkowy, z betonu sprężonego), wykonany  metodą betonowania  nawisowego (inaczej metodą wspornikową). W wielkim uproszczeniu – najpierw buduje się podpory, a potem z każdej z podpór w obu kierunkach  betonuje się segmentami tak, aby się połączyły. Istotą jest, aby jak najmniej ingerować w dno rzeki.

Generalnie więc ujmując most będzie wyglądał jak betonowa kładka wsparta kilku betonowych słupach.

- Mimo takich zapisów, zażądaliśmy w materiałach przetargowych  aby wykonawca Koncepcji Programowej przygotował dwa warianty mostu – mówi Malinowski zaznaczając, że zatem mogą być jeszcze zmiany (oczywiście nie rewolucyjne, czyli odstępujące od  wymogów dśu), czy to w materiałach, czy nawet  zmiany technologiczne o ile  będą korzystniejsze  dla środowiska (stworzenie jak najmniejsze widoku (przekroju) bocznego mostu, jak najmniejsza ingerencja w rzekę itd. oraz  np.  korzystniejsze ze względów ekonomicznych.  Ewentualne zmiany będą jeszcze oceniane przy ponownej ocenie oddziaływania na środowisko.



 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę