Czytamy ten sam tekst, tylko inne informacje są dla nas istotne.
Moim zdaniem wnioski naistotniejsze:
1. Wobec braku zainteresowania samorządów modernizacja trasy nr 29 do Ostrłęki odłożona została na przyszłość .
2. O modernizacji linii 36 również zapomniano, chocaż są samorządy zainteresowane jej uruchomieniem ( wspomniany wcześniej samorząd gminy Sokoły, godną pozazdroszczenia determinację w tym zakresie prezentuje Wójt Gminy Sokoły.
3. O ile ktoś interesował sie w sposób zorganizowany rewitalizacją linii nr odcinków 29 oraz 36. Nikt - poza cytowana interpelacją nie zainteresował się linią numer 49.
4. Wynik ekonomiczny na eksploatacji PLK również mówi sam za siebie.
Z jednym ale. W chwili obecnej
dopuszczalna prędkośc maksymalna na odcinkach Ostrołęka - Śniadowo oraz Śniadowo - Łomża wynosi
20 km/h . Interesujące nas prędkości na stronie 15
http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/reg0708/zm_7/p_07-08_z_2.1s_w1.5.pdf
5.
kxxn podał link do cennika PKP Cargo. Myślę że do naszych rozważań lepiej przyjrzeć się cennikowi za korzystanie z infrastruktury
cennik PLK
http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/OFERTA_CALOSC/OFERTA_pliki_2008/Wykaz_odcinkow_C_2008-09_w.2.pdf
6.Po 2012 roku linia 49 ulegnie likwidacji. Mówiąc mniej oględnie zostanie rozszabrowana przez tzw byznesmenów tak jak bocznica do bawełny. Moim zdaniem samorząd powinien zadbać - chociąż poprzez udział finansowy
w utrzymaniu istniejącej infrastruktury.
7. Oczywiście należy przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną. Prędkośc maksymalna 20 km/h w dzisiejszych czasach jest zbyt mała nawet dla przewozów towarowych. Niska prędkosć, mniejsze zapotrzebowanie. Mniejszy ruch wyższe koszty jednostkowe. Wyższe koszty jednostkowe - ograniczanie ruchu. Ruch mniejszy - wyższe koszty jednostkowe. I tak prowadzi to do nieopłacalności eksploatacji.
8. Moim zdaniem samorządy powinny zrobić wszystko w w celu utrzymania infrastruktury po roku 2012. Dla potrzeb utrzymania ruchu towarowego nie jest konieczna modernizacja do prędkości v=100 km/h. O ile remont odcinka umozliwiający jego eksploatację przy podniesieniu predkosci do 50 km/h pozwoliły "życ" linii kolejowej następne 15 lat?
9.Mówi sie o dopuszceniu do rynku kolejowego cargo podmiotów zagranicznych. Wtedy stawki za przewóz ( i opłacalność) transportu może wyglądać zupełnie inaczej, niż w wykonaniu rodzimych monopolistów. I co wtedy? Najbliższa stacja koleowa Śniadowo lub Czerwony Bór? Bo tory do Łomży na złom sprzedane i ktoś biznes życia zrobił, za który Golfa III sobie sprawi? (to miał być sarkazm)
Reasumując
1.Nasze samorządy winny skoncentrować się na utrzymaniu infrastruktury.
2.Nawiązać w tym zakresie współprace z samorządami zainteresowanymi rewitalizacja linii 29,31 i 49. Z uwagi na pewne uwarunkowania personalne samorządy Ostrołęckie maja szanse na doprowadzenie do pomyslego finału linii 29 zarówno w województwie mazowieckim jak i na szczeblu centralnym.
3.W oparciu o powysze uwarunkowania podjąc wspólne działania w celu rewitalizacji.
4.Transportem niech zajmą sie podmioty, które chcą na tym zarabiać. Samorządy niech zadbają aby było po czy wozić, a przedsiębiorcy z pewnośćią postaraja się o to, aby było co wozić.
Może to fantazje, ale byłbym sopkojniejszy, jeśli na oficjalnej stronie Łomży przeczytałbym rzetelna analizę problemu, który na tym forum roztrzasamy, a z wypowiedzi wnioskuję, że żaden z uczestników dyskusji nie jest fachowcem w tej dziedzinie. Jesteśmy wyborcami. Wymieniamy poglądy. A co o tej sprawie myślą ( robią?) nasi wybrańcy? Wiedzą z góry, że to o czym dyskutujemy nie ma sensu?
(........)