E-mail marketing – to prostsze niż myślisz
E-mail marketing to jedna z najstarszych form marketingu internetowego. Chociaż był wykorzystywany przez marketerów w czasach, gdy jeszcze nie istniało Google (a sam e-mail obchodził niedawno 50. Urodziny), nadal jest jedną z najskuteczniejszych i najpopularniejszych metod promocji w sieci.
Według raportu przygotowanego przez IAB „Raport strategiczny – Internet 2015-2016” łączne wydatki na e-mail marketing wyniosły w Polsce w roku 2015 ponad 109 mln złotych.
Dzięki wzrostowi dostępności rozwiązań z zakresu e-mail marketing automation stosowanie tego kanału marketingowego jest coraz łatwiejsze i coraz tańsze – przekonuje William Holeksa z Internetum Digital Marketing Agency London.
Do czego wykorzystać e-mail marketing?
E-mail marketing według badań Custor to drugie źródło pozyskiwania ruchu w e-commerce – przeciętnie odpowiada za pozyskanie 7% klientów. To właśnie sklepy internetowe wydają się być podstawowym typem podmiotów wykorzystujących e-mail do celów promocyjnych.
Jest to także istotny element działalności dużych portali internetowych, które dzięki rozbudowanym listom mailingowym oraz bezpośredniemu dostępowi do skrzynek pocztowych (stąd oferty darmowej poczty) są w stanie oferować precyzyjnie stargetowane i bardzo zasięgowe mailingi.
Trzecia grupa, która świetnie rozumie zalety e-mail marketingu to blogerzy. Praktycznie na każdym dobrze prowadzonym blogu znaleźć można formularz zapisu do newslettera. Tworzona w ten sposób lista może być wykorzystywana do informowania o nowych publikacjach na blogu, odpłatnej wysyłki mailingów zewnętrznych reklamodawców, a także – co ma miejsce coraz częściej – promocji produktów własnych blogera – książek, e-booków czy akcesoriów odzieżowych.
Kwestie prawne
Długie lata e-mailowego „dzikiego zachodu” zaowocowały wprowadzeniem rządowych regulacji w zakresie wysyłki maili reklamowych, oraz samego gromadzenia i przechowywania zbiorów danych, jakimi np. jest lista adresów mailowych.Jeżeli więc planujesz wykorzystać e-mail marketing w swojej strategii upewnij się, że spełniasz wszystkie wymogi stawiane przez GIODO – niezbędne informacje znajdziesz na stronie internetowej www.giodo.gov.pl.
Narzędzia
Rynek narzędzi wspomagających działania z zakresu e-mail marketingu w ostatnich latach rozwija się szczególnie dynamicznie. Poczynając od podstawowej wysyłki newsletterów i mailingów do posiadanej bazy, do którego można wykorzystać GetResponse lub Freshmail, przez optymalizację dostarczalności wiadomości (czyli unikanie sytuacji, w której nasz mail trafia do folderu Spam) w której pomaga EmailLabs, bo zaawansowane rozwiązania z zakresu automatyzacji e-mail marketingu, których dostarcza firma Salesmanago.