Obwodnica Łomży... na razie musi czekać
„Resort transportu dostrzegając potrzeby mieszkańców Łomży podjął działania w celu odpowiedniego przygotowania interesującego Pana posła zadania do realizacji – napisał wiceminister Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Lecha Kołakowskiego, który zaapelował aby budowę obwodnicy Łomży wydzielić jako oddzielne zadanie w planach budowy Via Baltica. Niestety z odpowiedzi nie wynika kiedy budowa obwodnicy Łomży mogłaby się zacząć. Ministerstwo z jakimikolwiek deklaracjami w tej sprawie wstrzymuje się do czasu ostatecznego ustalenia poziomu finansowania infrastruktury drogowej z środków dostępnych dla Polski w Wieloletnich Ramach Finansowych Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.
W odpowiedzi na interpelację wiceminister zapewnia Maciej Jankowski przypomina, że budowa drogi ekspresowej S-61 na odcinku Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn wraz z obwodnicą Łomży znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 w załączniku nr 2. „zawierającym inwestycje, których stan przygotowania nie pozwala na rozpoczęcie realizacji przed rokiem 2013. Budowa rozpocznie się po roku 2013 pod warunkiem uzyskania wszystkich wymaganych przepisami decyzji i zapewnienia środków finansowych.”
Niestety w tym przypadku na razie żaden z tych warunków nie został spełniony. Wiceminister zwraca uwagę, że formalnie nie jest jeszcze ustalony przebieg zarówno Via Baltica jak i będącej jej częścią obwodnicy Łomży. „Ostateczna decyzja o tym w jakim wariancie przebiegała będzie droga ekspresowa na odcinku obwodnicy Łomży zostanie zawarta w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia...”. Także pieniędzy na razie na inwestycje nie widać. Niemniej minister zapewnia, „iż resort transportu dostrzegając potrzeby mieszkańców Łomży podjął działania w celu odpowiedniego przygotowania (…) zadania (budowy obwodnicy Łomży – dop.red) do realizacji. W miarę dostępnych środków proces przygotowania zadań do realizacji, w tym zadań ujętych w załączniku nr 2 będzie kontynuowany tak. aby w sytuacji pojawienia się dodatkowych środków płynnie przejść w fazę realizacji” - czytamy w odpowiedzi na poselską interpelację.
Minister poinformował posła, że Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 zgodnie z założeniami zostanie zaktualizowany w momencie, kiedy ostatecznie znane będą poziomy finansowania infrastruktury drogowej dostępne dla Polski w Wieloletnich Ramach Finansowych Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020 oraz urealnione będą prognozy makroekonomiczne dla dwóch ostatnich lat realizacji Programu. Pozwoli to na precyzyjne określenie potrzeb finansowych (w tym udziału środków krajowych) dla zakresu rzeczowego Programu realizowanego w latach 2014-2015.