Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 03 maja 2024 napisz DONOS@

Z pomysłem na Rail Baltica przez Łomżę Kołakowski pojechał do Brukseli

Główne zdjęcie
Lech Antoni Kołakowski

Via Baltica, czyli transeuropejska trasa drogowa łącząca państwa nadbałtyckie ze stolicami państw Europy Zachodniej ma przebiegać przez Łomżę. Tak w ubiegłym roku zdecydował, naciskany przez Unię Europejską i ekologów, rząd. Teraz poseł Lech Antoni Kołakowski chce aby Unia wymusiła na polskim rządzie także to, że Rail Baltica, czyli transeuropejska trasa kolejowa z państwa nadbałtyckich na zachód Europy, też przebiegała przez Łomżę. Wnioski w tej sprawie poseł złożył u unijnych komisarzy Transportu i Środowiska. - Wierzę, że uda nam się i to osiągnąć – mówi poseł, którzy nocą z środy na czwartek wrócił z Brukseli.

Spotkanie z Przewodniczącym Parlamentu Europejskiego Jerzym Buzkiem
Spotkanie z Przewodniczącym Parlamentu Europejskiego Jerzym Buzkiem

„Powodowany ważkością problemu oraz brakiem reakcji Rządu RP na przedstawiane przeze mnie prośby i monity dotyczące przebiegu transeuropejskiej trasy kolejowej Rail Baltica zwracam się z uprzejmą prośbą do Pana Komisarza o interwencję i pomoc(...)” - tak zaczynają się listy jakie poseł Kołakowski złożył w sekretariatach unijnych ministrów transportu i środowiska. Poseł podkreśla jak bardzo ważne znaczenia dla usprawnienia transportu w Unii Europejskiej będzie miał  korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T łączący Berlin, Warszawę, Kowno, Rygę i Helsinki. Korytarz który ma składać z połączenia drogowego Via Baltica i kolejowego Rail Baltica. Polski parlamentarzysta przypomina też że Via Blatica w przebiegu przez Łomżę została wybrana na podstawie raportu firmy Scott Wilson, która przeanalizowała wszystkie ekonomiczne i przyrodnicze aspekty budowy oraz przeprowadziła konieczne konsultacje społeczne.  Zdaniem posła Kołakowskiego linia Rail Baltica mogłaby być poprowadzona równolegle w bezpośrednim sąsiedztwie trasy drogowej Via Baltica. Proponuję on przebieg linii kolejowej najkrótszą z możliwych dróg: od Warszawy przez Tłuszcz, Małkinię, Ostrów Mazowiecką, Łomżę, Grajewo, Suwałki do przejścia granicznego podkreślając że jest krótszy i lepszy i od forsowanego przez Ministerstwo Infrastruktury przez Białystok, Grajewo, Ełk, Olecko do Suwałk.
„Wybór z wielu propozycji wariantu trasy drogowej przez Łomżę oznacza brak konfliktów środowiskowych” – napisał do unijnych komisarzy poseł Lech Kołakowski.  - „Myślę, że możliwe byłoby skoordynowanie prac przygotowawczych związanych ze wspólnym pozyskaniem terenów pod inwestycję drogową i kolejową. W ten sposób zrealizowana zostałaby idea transeuropejskich korytarzy transportowych zakładająca równoległy przebieg trasy drogowej i kolejowej w możliwie najbliższej odległości.”
Poseł argumentuje także, że co prawda proponowany przeze niego wariant przebiegu Rail Baltica wymaga budowy nowych odcinków kolei, lecz rekompensowane one będą skróceniem długości trasy i bardzo ważnymi korzyściami ekologicznymi.
- Rozmawiałem p tym pomyśle także z unijnym komisarzem ds. budżetu Januszem Lewandowski i on powiedział, że Siim Kallas Wiceprzewodniczący KE ds. Transport, który jest Estończykiem, bardzo nalega na to aby poprowadzić trasę szybkiej kolei łączącej państwa Nadbałtyckie z zachodnią Europą. Rail Baltica przez Łomża mogłaby czymś taki. Liczę na jego wsparcie – mówi poseł Kołakowski.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę