Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 05 maja 2025 napisz DONOS@

Skutki błędnej oceny sytuacji i nadzieja na maturze

Główne zdjęcie
III Liceum Ogólnokształcące w Łomży

Trzy przyjaciółki z „Trzeciego”: Karolina, Julita i Oliwia wychodzą po maturze pisemnej z języka polskiego zadowolone. Trzy i pół godziny spędziły przy stolikach w sali gimnastycznej, głowiąc się nad 15-oma poleceniami. Na niebie króluje słońce, a w ogródkach przy Senatorskiej białe, błękitne i fioletowe bzy. 15-ste polecenie o charakterze rozprawki wymagało podzielenia się przemyśleniami na temat: nadziei w okolicznościach beznadziei albo o wpływie błędnej oceny sytuacji na całe życie człowieka. Porozmawialiśmy z nadzieją na dobre wyniki w sytuacji zimnego, przenikliwego wiatru, stojąc na chodniku po drugiej stronie ulicy. Beznadzieja i błędne oceny szczęśliwie ominęły III LO.

Sympatyczne maturzystki z III LO z uznaniem mówią o pracy 2 polonistek, które przygotowywały je do matury: przez 3 lata nauczała Bożena Konopka, zaś w czwartej klasie – Beata Chojnowska. 14 poleceń, przed pracą pisemną z tematem do wyboru, miało różny charakter. Na przykład, w oparciu o dwa teksty na temat Kosmosu należało napisać notatkę syntetyzującą. Jak opowiadają dziewczęta, trzeba było porównać przeżycia w Stabat Mater z cierpieniem Pani Rollison z „Dziadów” części III, niewidomej matki uwięzionego studenta, spiskującego przeciw carowi. Pojawiła się Pieśń XIV Jana Kochanowskiego, z przesłaniem do dziś aktualnym, żeby władza troszczyła się o obywateli. Komu objawił się Rycerz Zawisza Czarny w „Weselu”? - i dlaczego Poecie, żeby zastąpić dekadentyzm w literaturze problematyka patriotyczną...? Oliwia Ruszczyk ocenia stopień trudności matury z języka polskiego na „całkiem łatwy”, 3 w skali 1 do 10. Natomiast Karolina i Julita określają egzamin jako „umiarkowanie łatwy”, dając 5 w skali 1 do 10, zatem z poleceniami potencjalnie podchwytliwymi.

Literatura jak pryzmat w soczewce

Trzy maturzystki za najłatwiejsze uznały polecenie z plakatem, gdzie miały interpretować wymowę symboliczną elementów graficznych: liczby 1984 i człowieka za murem, co naturalnie pokierowało ich myśli ku powieści „Rok 1984” - „Nineteen Eighty-Four” George'a Orwella i zniewoleniu przez bezwzględny system totalitarny jednostki w futurystycznej dystopii... W Łomży w poniedziałek 1. dnia matur o godzinie wpół do drugiej na dworze jest może z 10 stopni Celsiusa, a do tego chłodne podmuchy niesie wiatr, którego słońce nie jest w stanie ogrzać. Jednak mimo lekkiego zziębnięcia, maturzystki III LO rzeczowo, precyzyjnie wyliczają tytuły z lektur szkolnych, bohaterów, motywy, epizody akcji. Do egzaminu maturalnego w „Trzecim” przystąpiło 109 osób; w Łomży około 1 300.

Julita Gierałtowska wybrała temat o konsekwencjach w życiu błędnego postrzegania sytuacji. Jako przykłady literackie wskazała powieści: „Lalka” B. Prusa – Wokulski zwiedziony pozorami uczucia  Izabeli i targający się na życie; „Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego – Raskolnikow nie zaznaje ulgi po zamordowaniu lichwiarki; „Dżuma” A. Camusa – dziennikarz Rambert zmienia nagle decyzję o ucieczce z ogarniętego epidemią, zamkniętego miasta. Czwartym utworem w wypracowaniu Julity jest dramat „Tango” S. Mrożka – student Artur buntuje się przeciw anarchizmom rodziców, pragnąc powrotu tradycji i dobrych obyczajów. Stopień trudności tematu maturzystka ocenia na 4 (1 do 10).

Karolina Aleksandra Gołaś temat o o skutkach błędnych ocen sytuacji na losy ludzi oceniła na 6 w skali 1 : 10, zatem wybrała – jej zdaniem, łatwiejsze - rozważania o nadziei. Bohaterowie „Dżumy”: dzielny doktor Rieux i dziennikarz Rambert z „Dżumy”; wiara srogo doświadczonego Hioba przez Boga; arka Noego z ratującym ludzkość i stworzenie przed biblijnym potopem; „Proszę państwa do gazu” w Auschwitz z tysiącami ludzi, żyjących złudzeniem, że idą do łaźni, a nie komór gazowych, co ukazał w opowiadaniu Tadeusz Borowski; reportaż Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” z Markiem Edelmanem na Umschlagplatz w Warszawie, wybierającym, który z Żydów nie pojedzie do obozu w Treblince; straszny „Inny świat” Gustawa Herlinga Grudzińskiego znany z autopsji na Sybirze... Lista lektur jest rozległa, różnorodna, zgodna z tematem, dlatego daje nadzieję na sukces. Uporządkowana wiedza i zdobyte umiejętności to źródło nadziei maturzystów w czasie egzaminów.

 

Mirosław R. Derewońko

tel. red.  696 145 146


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę