Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 06 maja 2025 napisz DONOS@

Matematyka do pokonania na maturze w I LO

Główne zdjęcie
Maturzyści: Natan Strzelecki i Michał Zaremba z I LO w Łomży

Prawie 1 000 maturzystek i maturzystów z liceów i techników w Łomży miało we wtorek 3 godziny na rozwiązanie 31 zadań podczas egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym. To tegoroczni abiturienci szkół średnich, a jeszcze około 300 osób zdaje maturę po roku lub więcej, chcąc uzyskać świadectwo dojrzałości lub poprawić wyniki. W I LO imienia Tadeusza Kościuszki to 162 osoby, głównie 19-letnie, wśród których są również dwaj uczniowie z klas matematycznych: Natan Strzelecki i Michał Zaremba. Rozmawiamy na słonecznej alejce pomiędzy dębami pamięci, jakie absolwenci sprzed lat posadzili przy zabytkowym gmachu swej ukochanej, 411-letniej Szkoły.

Natan Strzelecki wstał o 7. rano, zjadł śniadanie i przyjechał po 8-ej rowerem do „Pierwszego”, na ulicę Feliksa Bernatowicza. Procedura zajmowania miejsc przy około 60 pojedynczych stolikach w nowej sali  gimnastycznej polegała na okazywaniu przy wejściu dowodu tożsamości i wylosowaniu numeru stolika. Szczęśliwy traf chciał, że Natan ponownie wybrał nr 12, tak jak w poniedziałek na maturę pisemną z języka polskiego. Miał z sobą 3 długopisy z czarnym tuszem i linijkę, z której na matematyce jednak nie skorzystał. Telefonu komórkowego nie zabierał z domu, wiedząc, że trzeba będzie zostawić w szatni lub sekretariacie. Porozmawiał żartobliwie z kolegami z klasy. Atmosfera na sali była luźna, swobodna, uczniowie prowadzili przyciszone rozmowy. Nauczyciele sprawdzali  przy drzwiach listy obecności i dowody osobiste ostatnich wchodzących. Powoli zbliżała się 9-ta...

„Łamigłówki” od Królowej Nauk

- Największy stres przeżyłem, kiedy otrzymaliśmy zamknięte arkusze egzaminacyjne – opowiada Michał Zaremba. W sali zapadła cisza. Uczennice i uczniowie otwierali arkusze i sprawdzali, czy zestaw kart jest kompletny. - W tej chwili uświadomiłem sobie, że właśnie teraz zdaję prawdziwy egzamin maturalny... Podobnie swoje przeżycia wspomina Natan – największy stres nieoczekiwanie pojawił się na chwilę przed otwarciem arkusza z 31 zadaniami. Michał wylosował stolik z numerem 17 na matematyce, a na polskim – 44, co naturalnie przywołało wspomnienie o Mickiewiczowskim Mesjaszu z „Dziadów” część III,  mającym wyzwolić naród polski „lawę” spod jarzma ciemiężców.

Młodzieńcy w trakcie przeglądania kart jednocześnie, acz pobieżnie zapoznawali się z treścią zadań i z ulgą stwierdzili, że wszystkie typy „łamigłówek” od Królowej Nauk są im świetnie znane, m.in., z lekcji, dwóch próbnych matur, pracy samodzielnej w domu, sprawdzianów w Szkole. Michał miał matematykę z prof. Piotrem Łowickim w klasie mat.-fiz., a Natan z prof. Agnieszką Szałkowską w klasie matematyczno-geograficznej. Klasy te, liczące po 20 kilka zdyscyplinowanych i świadomych swoich celów osób, stwarzały właściwe, wymarzone warunki do poznania tajników trygonometrii i ciągów: arytmetycznych (każdy kolejny wyraz różni się o stałą wartość), geometrycznych (kolejne wyrazy powstają przez pomnożenie przez liczbę q, np. 2, 2 x 3, 2 x 3 do 2-ej, 2 x 3 do 3-ej itd.). W trakcie matury można było mieć własny kalkulator i butelkę wody, chociaż była też przygotowana.

Jak po maturze potoczy się ich życie?

Natan i Michał czują się dobrze przygotowani ze wszystkich działów matematyki w szkole średniej, m.in., z planimetrii, podobieństwa, zadań z niewiadomymi x i y, przekształcania wzorów. Natanowi łatwo przyszło udowodnić, że podane wyrażenie z niewiadomą nieparzystą n jest podzielne przez 4, kiedy przedstawił n jako 2 x + 1 (x to liczba naturalna) i wstawił w wyrażenie w miejscu n, po czym wyłączył przed nawias 4. Liczne dyskusje wśród zdającej matematykę w I LO młodzieży wywołało zadanie z treścią dosyć niestandardowo sformułowaną: dwie firmy dostały pieniądze na badania 1 milion 200 tysięcy, po miesiącu firma A wydała 13 %, firma B 11 %, a w sumie A + B wydały 143 tysiące. Do rozwiązania można było dojść, tworząc układ równań z procentami, tj. niestandardowy. 

Dyskusję wywołało ostatnie zadanie optymalizacyjne - z prostopadłościanem o dwóch krawędziach niewiadomych, jednej wiadomej i ze znaną sumą niewiadomych. Natan uważa, że wynoszą 5 i pół. 

Rozwiązanie zadań zajęło Michałowi około półtorej godziny, a pozostałe drugie tyle czasu miał na sprawdzenie poprawności obliczeń – spodziewa się 92 procent punktów, właśnie z powodu błędów w obliczeniach. Natan jest również dobrej myśli, co do wyników wtorkowego egzaminu, i podobnie jak Michał – będzie zdawać matematykę na poziomie rozszerzonym. Jak po maturze potoczy się ich życie? Jakie ma ambicje wykształcona, dobrze wychowana i kulturalna młodzież I LO...? Natan nie ma dotąd sprecyzowanych planów – może 5-letnie studia na fizjoterapii w Akademii Łomżyńskiej, co doradzają mu rodzice. Michał Zaremba jest zdecydowany: chce zdawać do Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, aby zostać pilotem samolotów odrzutowych lub śmigłowców ratownictwa medycznego. Zanim plany na młode życie się ziszczą, przed licealistami i technikami obowiązkowy pisemny język angielski w środę, a później ustny polski i angielski i przedmioty dodatkowe matury rozszerzonej. Nie trzeba być Talesem i Pitagorasem – wystarczy ich twierdzenia znać i zastosować. 

     

Mirosław R. Derewońko

tel. red.  696 145 146


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę