Skutki błędnej oceny sytuacji i nadzieja na maturze
Trzy przyjaciółki z „Trzeciego”: Karolina, Julita i Oliwia wychodzą po maturze pisemnej z języka polskiego zadowolone. Trzy i pół godziny spędziły przy stolikach w sali gimnastycznej, głowiąc się nad 15-oma poleceniami. Na niebie króluje słońce, a w ogródkach przy Senatorskiej białe, błękitne i fioletowe bzy. 15-ste polecenie o charakterze rozprawki wymagało podzielenia się przemyśleniami na temat: nadziei w okolicznościach beznadziei albo o wpływie błędnej oceny sytuacji na całe życie człowieka. Porozmawialiśmy z nadzieją na dobre wyniki w sytuacji zimnego, przenikliwego wiatru, stojąc na chodniku po drugiej stronie ulicy. Beznadzieja i błędne oceny szczęśliwie ominęły III LO.
Sympatyczne maturzystki z III LO z uznaniem mówią o pracy 2 polonistek, które przygotowywały je do matury: przez 3 lata nauczała Bożena Konopka, zaś w czwartej klasie – Beata Chojnowska. 14 poleceń, przed pracą pisemną z tematem do wyboru, miało różny charakter. Na przykład, w oparciu o dwa teksty na temat Kosmosu należało napisać notatkę syntetyzującą. Jak opowiadają dziewczęta, trzeba było porównać przeżycia w Stabat Mater z cierpieniem Pani Rollison z „Dziadów” części III, niewidomej matki uwięzionego studenta, spiskującego przeciw carowi. Pojawiła się Pieśń XIV Jana Kochanowskiego, z przesłaniem do dziś aktualnym, żeby władza troszczyła się o obywateli. Komu objawił się Rycerz Zawisza Czarny w „Weselu”? - i dlaczego Poecie, żeby zastąpić dekadentyzm w literaturze problematyka patriotyczną...? Oliwia Ruszczyk ocenia stopień trudności matury z języka polskiego na „całkiem łatwy”, 3 w skali 1 do 10. Natomiast Karolina i Julita określają egzamin jako „umiarkowanie łatwy”, dając 5 w skali 1 do 10, zatem z poleceniami potencjalnie podchwytliwymi.
Literatura jak pryzmat w soczewce
Trzy maturzystki za najłatwiejsze uznały polecenie z plakatem, gdzie miały interpretować wymowę symboliczną elementów graficznych: liczby 1984 i człowieka za murem, co naturalnie pokierowało ich myśli ku powieści „Rok 1984” - „Nineteen Eighty-Four” George'a Orwella i zniewoleniu przez bezwzględny system totalitarny jednostki w futurystycznej dystopii... W Łomży w poniedziałek 1. dnia matur o godzinie wpół do drugiej na dworze jest może z 10 stopni Celsiusa, a do tego chłodne podmuchy niesie wiatr, którego słońce nie jest w stanie ogrzać. Jednak mimo lekkiego zziębnięcia, maturzystki III LO rzeczowo, precyzyjnie wyliczają tytuły z lektur szkolnych, bohaterów, motywy, epizody akcji. Do egzaminu maturalnego w „Trzecim” przystąpiło 109 osób; w Łomży około 1 300.
Julita Gierałtowska wybrała temat o konsekwencjach w życiu błędnego postrzegania sytuacji. Jako przykłady literackie wskazała powieści: „Lalka” B. Prusa – Wokulski zwiedziony pozorami uczucia Izabeli i targający się na życie; „Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego – Raskolnikow nie zaznaje ulgi po zamordowaniu lichwiarki; „Dżuma” A. Camusa – dziennikarz Rambert zmienia nagle decyzję o ucieczce z ogarniętego epidemią, zamkniętego miasta. Czwartym utworem w wypracowaniu Julity jest dramat „Tango” S. Mrożka – student Artur buntuje się przeciw anarchizmom rodziców, pragnąc powrotu tradycji i dobrych obyczajów. Stopień trudności tematu maturzystka ocenia na 4 (1 do 10).
Karolina Aleksandra Gołaś temat o o skutkach błędnych ocen sytuacji na losy ludzi oceniła na 6 w skali 1 : 10, zatem wybrała – jej zdaniem, łatwiejsze - rozważania o nadziei. Bohaterowie „Dżumy”: dzielny doktor Rieux i dziennikarz Rambert z „Dżumy”; wiara srogo doświadczonego Hioba przez Boga; arka Noego z ratującym ludzkość i stworzenie przed biblijnym potopem; „Proszę państwa do gazu” w Auschwitz z tysiącami ludzi, żyjących złudzeniem, że idą do łaźni, a nie komór gazowych, co ukazał w opowiadaniu Tadeusz Borowski; reportaż Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” z Markiem Edelmanem na Umschlagplatz w Warszawie, wybierającym, który z Żydów nie pojedzie do obozu w Treblince; straszny „Inny świat” Gustawa Herlinga Grudzińskiego znany z autopsji na Sybirze... Lista lektur jest rozległa, różnorodna, zgodna z tematem, dlatego daje nadzieję na sukces. Uporządkowana wiedza i zdobyte umiejętności to źródło nadziei maturzystów w czasie egzaminów.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
-
Przyjemna matura z polskiego w słonecznym II LO w Łomży
-
„Do matury uczyła nas w III LO cudowna nauczycielka”
-
Matura z polskiego - autorytety i obrazy przeszłości
-
Na maturze pisemnej „Przedwiośnie”, „Wesele” i „Tango”
-
Matura w rodzinie
-
„Praca – pasja czy obowiązek?” na maturze z języka polskiego
-
Maturzyści po polskim nastawieni optymistycznie
-
Kmicic „hardy i sprytny” na maturze pisemnej z polskiego
-
Matura zaczęła się od hipnozy..., ale polski nie był trudny
-
Matura z polskiego bez kwitnących kasztanów
-
Bzy i kasztany zakwitły bez buntu przed maturą
-
Miłość i inne emocje na maturze z polskiego
-
Maturzystki i Maturzyści zasiedli do pisania matury
-
Na maturze chłopi i inteligenci z fantastyką w „Weselu”