Egzamin ósmoklasisty z Arystotelesem (384 – 322 p.n.e.)
Zaczęły się 3-dniowe egzaminy ósmoklasisty, będące sprawdzianem wiedzy i umiejętności 14- i 15-latków po 8 latach kształcenia w szkołach podstawowych. Czas wykonania poleceń i rozwiązania zadań na egzaminie 8-klasisty w bieżącym roku szkolnym wynosi: z języka polskiego – 150 minut; z matematyki – 125 minut; z języka obcego nowożytnego – 110 minut, co w realiach praktycznych oznacza z angielskiego. Dziś na polskim zamiast rozprawki było opowiadanie albo przemówienie.
Centralna Komisja Egzaminacyjna przypomniała, że egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowym, a to oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę podstawową i otrzymać świadectwo, wymagane przy naborze do szkół średnich. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty - w formie pisemnej - nie można nie zdać.
1 136 ósmoklasistów w Łomży i powiecie
Liczba uczniów zgłoszonych do egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024 / 2025 wynosi: SP nr 1 – 85; SP nr 2 – 39; SP nr 4 – 69; SP nr 5 – 101; SP nr 7 – 63; SP nr 9 – 140; SP nr 10 – 161; SP nr 8 – 5; Katolicka Szkoła Podstawowa – 17. Grzegorz Daniluk z Urzędu Miejskiego informuje, że są to dane liczbowe, według Systemu Informacji Oświatowej. Suma zgłoszonych do E8 w Łomży, zgodnie z SIO, wynosi więc łącznie 680. Doktor Agnieszka Muzyk, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, podaje liczbę 683 zgłoszonych 8-klasistów do egzaminów w mieście. Być może, ta niewielka różnica 3 wzięła się z ewentualności przenoszenia rodzin między miejscowościami lub dziecko z innej miejscowości kończy cykl edukacji w Łomży. Natomiast w Powiecie Łomżyńskim do E8 było zgłoszonych 453-oje dziewcząt i chłopców, mających w większości 15 lat, a czasem 14.
Oczekiwanie na wyniki E8 do 4. lipca 2025 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej uzasadniało, że wydłużenie czasu trwania egzaminu o około 25 % pozwoli zdającym uczennicom i uczniom na większą swobodę w gospodarowaniu czasem, na ponowne zastanowienie się nad udzielonymi odpowiedziami i dokładne sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi. Umożliwi też zdającym, którzy mieli nieoczekiwane trudności, np. z koncentracją uwagi i ze stresem, na pomyślne rozwiązanie zadań egzaminacyjnych. Czy wydłużenie czasu na wykonywanie poleceń oraz pisanie wypracowania przyniosło oczekiwane przez MEN efekty, uczniowie, nauczyciele i rodzice dowiedzą się po ogłoszeniu wyników 4. lipca. Wówczas ósmoklasiści otrzymają zaświadczenia ze swymi wynikami procentowymi i centylowymi.
Retoryka, gramatyka, frazeologia, fikcja...
Tekstem literackim do udzielania odpowiedzi typu P lub F był fragment z powieści węgierskiej pt. „Chłopcy z Placu Broni”. Postać delikatnego, błękitnookiego i elokwentnego Nemeczka poznały w Polsce, a pewnie i nie tylko, pokolenia od ponad pół wieku. Jego przemowa po wygramoleniu się ze stawu w ociekającym i zabłoconym ubraniu jest tak niewiarygodnie spójna, wieloaspektowa i ładna stylistycznie, że aż niewiarygodnie literacka, dydaktyczna, bo wypowiedziana przez ponoć 11-latka. Czy podobnie złożone zdania potrafiliby samodzielnie napisać współcześnie zdający ósmoklasiści? Powyższe pytanie pozostawiam jako retoryczne, zwłaszcza do namysłu nauczycielom i rodzicom...
Praca umysłowa uczennic i uczniów polegała na analizowaniu przytoczonego dłuższego fragmentu „Chłopców z Placu Broni” i wyborze jednego z 2 podanych w rubryce zdań jako prawdziwego lub fałszywego. Poleceniami dużo ambitniejszego typu było samodzielne: uzasadnianie, że „Nemeczek okazał się silniejszy”; wyjaśnianie zmiany reakcji Gereba: opisania bohatera z lektur (na podanej liście), który w sytuacji zagrożenia zachował godną postawę. Było trochę poleceń z odpowiedziami do wyboru z gramatyki (jaka jest forma 3. os. l. poj. r.m. cz. ter. od czasownika przystać...?). Trzeba było: wstawić brakujące przecinki (interpunkcja); wybrać dwie karty z 6-u z obrazkami - motywami literackimi z lektur i uzasadnić wybór; streścić według szablonu fragment o przyjaźni, prezentujący poglądy starożytnego myśliciela Empedoklesa i filozofa greckiego Arystotelesa. Motyw przyjaźni przewijał się w kolejnych poleceniach, np. z oswajanym zwierzęciem „Małego Księcia”, strukturze składniowej zdań z frazeologizmem, redagowaniu ogłoszenia. Praca pisemna z 2 do wyboru mogła polegać na: stworzeniu przemówienia z tezą i argumentami z lektur, że przyjaźń to rodzaj harmonii, która potrafi połączyć różne charaktery, albo opowiadania o spotkaniu z bohaterem lektury, jednak z fabułą, wzbogaconą o motyw wędrówki 2 ludzi lub lotów balonem, przedstawionymi na obrazkach. 62-letni Filozof Arystoteles z IV wieku w Grecji pewnie cieszyłby się z rozwoju zainteresowań 15-latków Łomży i Powiatu Łomżyńskiego, dyskutując na koniec o przyjaźni z Sokratesem i Platonem.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146