Transport ciężarowy (głównie) jedzie przez Łomżę
Największy wzrost ruchu drogowego w 2024 roku w regionie zanotowano na S61. Ciągły pomiar ruchu przeprowadzany przez GDDKiA pokazuje, że po otwarciu jednej nitki obwodnicy Łomży, ruch ciężarowy przeniósł się na Via Baltikę i wykazuje tendencję wzrostową. To oczywiście skutkuje spadkiem ruchu na białostockim odcinku S8.
Droga szybkiego ruchu S61 w całości stała się przejezdna dopiero 30 września 2024 roku, kiedy to udostępniono do ruchu jedną nitkę obwodnicy Łomży, z najdłuższym w tej części Polski mostem. Drugą nitkę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje otworzyć w III kwartale 2025 roku. Nie mniej dla kierowców i mieszkańców Łomży tuż ten zakres prac wiele ułatwia, na co wskazują dane z wyników pomiarów ruchu.
Zarządzająca krajową infrastrukturą drogową GDDKiA za pomocą Stacji Ciągłych Pomiarów Ruchu (SCPR) przez cały rok monitoruje ruch pojazdów na polskich drogach, a raz w roku publikuje raport. Mimo „łomżyńskiego” zwężenia widać, że S61 stała się kluczową drogą regionu. Wzrosty ruchu w stosunku do 2023 roku są na niej dwucyfrowe, niekiedy przekraczające 30%.
S61 Stawiski - Szczuczyn
W Łubianem, gdzie zlokalizowana jest stacja SCPR, ruch w 2024 roku w stosunku do 2023 roku wzrósł o 30%, a do 2022 roku o 55%. Największy przyrost 38% zanotowano w październiku, kiedy przejechało tamtędy średnio dziennie 15643 pojazdów (11322 – 2023r.).Warto przypomnieć, że 30 września otwarto jedną nitkę obwodnicy Łomży, co umożliwiło przejazd całą S61 samochodom ciężarowym o największej wadze.
Miesiącem, kiedy odnotowano największy ruch – 19092 pojazdy na dobę, przypadł w sierpniu (przyrost 31%). Generalnie wakacje charakteryzują się znacznym przyrostem ruchu osobowego na tym odcinku. Wykres dobowego wahania ruchu pokazuje, że droga „nie zasypia nigdy”. Największy tłok jest w godzinach dziennych (godz:. 11-17), a najmniejszy około godz. 2-4 nad ranem. Nieco mniejsze wahania pokazuje ruch ciężarowy, dla którego minimum przypada w godz. 1-3, a szczyt od godz. 7 do 18.
Największe natężenie ruchu przypada na niedziele. Rekordową okazała się ta z 18 sierpnia kiedy wspomniany odcinek przejechało 27641 pojazdów.
Samochody osobowe stanowią 51% wszystkich pojazdów poruszających się w tym punkcie pomiarowym. Na drugim miejscu są samochody ciężarowe z naczepami (31,55%), dostawcze (8,72%), ciężarowe z przyczepą (3,79%), ciężarowe (2,24%). Osobowe z przyczepami i dostawcze z przyczepami stanowią 1,62% wszystkich pojazdów, autobusy 0,6%, a motocykle 0,04%. Inne (np. specjalne) to 0,02%.
Prawie połowa samochodów ciężarowych porusza z prędkością w przedziale 80-89 km/h, 15 % ma na liczniku 90-99km/h, a 4,04% jedzie 110-119 km/h.
W przypadku pojazdów lekkich największa grupa 22,50% porusza się prędkością 120-129km/h. W przedziale 110-119 km/h jeździ 21,09% z nich, a 13,02% ma na liczniku 130-139 km/h. W przedziale 140-149km/h odnotowano 78,01% ruchu osobowego, a powyżej 150km/h 6,67%.
Jeśli chodzi o trendy, to GDDKiA spodziewa się dalszego wzrostu ruchu osobowego i ciężarowego na tym odcinku.
Śniadowo – Łomża
W badaniu za 2024 rok po raz pierwszy odnotowano ruch na odcinku Śniadowo – Łomżą Południe. Średnio w grudniu przejeżdżało tędy 15617 pojazdów. To druga w województwie podlaskim lokalizacja z tak intensywnym ruchem w tym czasie. Pierwsze z natężeniem 16512 zanotowano na S8 na odcinku Jeżewo – Choroszcz. Porównując dane S8 z 2024 roku do 2023 widać spadki. Na wspomnianym odcinku brak jest kompletnych danych, ale od maja, gdzie są dane do porównania, w każdym miesiącu nastąpił kilkuprocentowy spadek ruchu. Największy, bo aż 28% w całym roku odnotowano na S8 w Zambrowie. Wg prezentowanych danych średnio dobowo przejeżdża w tym miejscu 15928 pojazdów.
Z danych ciągłego pomiaru ruchu wynika, że najwięcej ciężarówek przejeżdża drogą S61. Ciągników siodłowych z naczepą w Łubianem zanotowano 5346 na dobę, w Zambrowie 4970, a w Złotoryi (pod Białymstokiem) – 2893.