Którędy obwodnice Konarzyc i Starych Kupisk?
W poświąteczny poniedziałek drogowcy oficjalnie przedstawią plany budowy obwodnicy podłomżyńskich wsi Konarzyce i Stare Kupiski. Poza wariantami „zero” czyli remontami istniejących dróg prowadzących przez sam środek miejscowości wyrysowano także dwa w przypadku Konarzyc i trzy w przypadku Starych Kupisk nowe propozycje przebiegu dróg wojewódzkich. Dat kiedy obwodnice miałby być budowane póki co nie ma, ale Maria Gawryluk zastępca dyrektora ds. inwestycji w Podlaskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Białymstoku mówi, że jeśli wszystko pójdzie dobrze jeszcze w tym roku zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowych na te obwodnice.
Obwodnica Konarzyc miałaby zostać zbudowana po wschodniej stronie miejscowości. Początek obu wariantów – patrząc od strony Łomży - jest kilkadziesiąt metrów za skrzyżowaniem z ulicą Leśną, która prowadzi do łomżyńskiej Kraski. Pierwszy wariant zakłada, że powstanie tu rondo, a obwodnica pobiegnie wzdłuż torów kolejowych i zakończy się za Konarzycami w okolicy skrzyżowania z drogą na Boguszyce. Drugi wariant jest bez ronda i krótszy, bo ślad obwodnicy przebiega znacznie bliżej obecnej drogi, ale za to w kilku miejscach pomiędzy domami zlokalizowanymi przy ulicach Lipowej, Szkolnej, Miodowej i Łąkowej. (w załączniku do artykułu publikujemy duże pliki obrazujące przebieg wariantów obwodnicy)
Okazuje się, że pierwsze informacje o takich przebiegach obwodnic Konarzyc wywołują zaniepokojenie mieszkańców. Ci pytają przede wszystkim o to dlaczego obwodnica ma zaczynać się w Konarzycach, a nie przed nimi i dlaczego nie została wyznaczona po drugiej stronie torowiska, gdzie nie kolidowałaby z żadnymi zabudowaniami.
Nie bez uwag jawią się także przedstawione przez drogowców obwodnice Starych Kupisk. Wariant pierwszy zaczyna się zaraz za granicą Łomży i przewiduje jej przebieg daleko na północ od zabudowań z końcem tuż przed skrzyżowaniem obecnej drogi wojewódzkiej z drogą biegnąc przez Nowe Kupiski. Wariant drugi także jest „północny”, ale przebieg obwodnicy planowany jest w pobliżu obecnej ulicy kolejowej, przy czym koniec byłby, tak jak w wariancie pierwszym, tuż przed Nowymi Kupiskami. Wariant trzeci obwodnicy Kupisk zaczyna się podobnie jak wariant pierwszy tuż za granicami Łomży, ale poprowadzony jest po południowej stronie miejscowości i w kilku miejscach przebiega w pobliżu zabudowań. Także tan wariant kończy się tuż przed Nowymi Kupiskami. (w załączniku do artykułu publikujemy duże pliki obrazujące przebieg wariantów obwodnicy)
I właśnie jak się okazuje to zakończenie obwodnicy może być problematyczne. Okazuje się, że drogowcy rysując je najwyraźniej nie uwzględnili obwodnicy Łomży która ma przebiegać zaraz za zabudowaniami Kupisk Nowych ale jeszcze przed szkołą i kościołem. Plany obwodnicy Łomży przewidują jej przejście wiaduktem nad obecną drogą wojewódzką 645. Dodatkowo ma tu być także zlokalizowany węzeł „Myszyniec”, który ma umożliwiać wjazd na i zjazd z Via Baltica, który uniemożliwiałby takie poprowadzenie obwodnicy Kupisk jak wyrysowali drogowcy wojewódzcy.
Dodajmy, że mieszkańcy Kupisk i Konarzyc z planami budowy obwodnic ich miejscowości będą mogli zapoznać się w poniedziałek 3 listopada 2014 r. w ramach konsultacji społecznych w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Łomży przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie 1a (budynek przy wjeździe do szpitala zakaźnego). W godz. 13.00 – 15.00 przewidziana jest prezentacja dokumentacji technicznej i konsultacje dotyczące obwodnicy Konarzyc, a w godz. 15.30 – 17.30 obwodnicy Starych Kupisk.
Uwagi do przedstawianych projektów mogą być składane do 24 listopada 2014 r. – bezpośrednio do inwestora, to jest Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku lub do Urzędu Gminy w Łomży, który ma je przekazać inwestorowi.