Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 24 kwietnia 2024 napisz DONOS@

40 wariantów Via Baltica

Ponad dwie godziny trwały łomżyńskie „konsultacje” w sprawie przebiegu Via Baltica. Spotkanie zorganizowała agencji Scott Wilson Kirkpatrick & Co.Ltd., która na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje dokument o nazwie „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego” czyli opracowanie na podstawie którego ma być wybrany wariant przebiegu trasy Via Baltica przez północno-wschodnią Polskę. Choć na „konsultacje” nikt z Łomży i regionu oficjalnego zaproszenia nie dostał zjawiło się ponad 20 osób, które przedstawiły kilkadziesiąt uwag, opinii i wniosków do prezentowanego dokumentu.

Wacław Jastrzębski dyrektor projektu
Wacław Jastrzębski dyrektor projektu
Wacław Jastrzębski dyrektor projektu
Wacław Jastrzębski dyrektor projektu

Podstawą dokumentu jest założenie, że analizie zostaną poddane wszystkie możliwe warianty przebiegu trasy w korytarzu o szerokości 150 km położonym po obu stronach linii prostej łączącej początek i koniec analizowanego korytarza – Warszawę i Budzisko na granicy Polski i Litwy.

Dzięki temu uzyskano około 40 wariantów, które generalnie podzielono na 7 grup, przy czym tylko w przypadku jednej grupy Łomży nie ma na trasie Via Baltica.

Jak przekonywano podczas spotkania w hotelu Gromada wszystkie warianty poddano wielokryteriowej ocenie. Analizowano przebiegi trasy pod względem tzw. kryteriów środowiskowych czyli wpływu na tereny cenne przyrodniczo, kryterium funkcjonalno-ruchowemu, które analizuje np. natężenia ruchów na poszczególnych odcinkach, kryterium technicznemu – choćby długość trasy i ilość koniecznych do wybudowania nowych odcinków dróg, kryterium społecznemu – liczby mieszkańców, i kryterium ekonomicznemu. Niestety podczas spotkania w Łomży nie ujawniono wagi poszczególnych kryteriów, nie wskazano także które z nich mogą mieć większe znaczenie od innych.

Podstawową uwagą przekazywaną przez uczestników łomżyńskiego spotkania była kwestia braku wcześniejszej informacji o organizacji „konsultacji społecznych”.

Merytorycznie podważano analizy ruchu na których opierali się eksperci Scott Wilson przy opracowaniu dokumentu. Zarzucano, że pomiar ruchu z 2005 roku był przeprowadzany przez GDDKiA przy obowiązującym zakazie wjazdu na drogę nr 61 samochodów o masie całkowitej powyżej 8 ton i jako taki nie jest wiarygodny. Podnoszono także kwestie małej wiarygodności prognozy ruchu przegotowanych przez GDDKiA, które preferują wariant białostocki trasy.
Zarzucano, że o ile w wariantach łomżyńskich wlot Via Blatica do Warszawy jest z trzech stron (nawet od strony Sochaczewa), to w przypadku wariantu białostockiego zawsze jest tylko jeden – ten najkrótszy (od strony Radzymina).
Podniesiono także kwestię, że w przypadku wariantów łomżyńskich obwodnica Łomży za każdym razem (choć wariantów w sumie jest kilkadziesiąt) prowadzi po stronie zachodniej miasta.

Cały dokument „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego” etp I ma ponad 150 stron i jest dostępny pod adresem: www.viabaltica.scottwilson.com.pl. Na tej stronie jest umieszczona także specjalna ankieta oceniająca poszczególne warianty przebiegu Via Blatica, którą będzie można wypełnić i wysłać do autorów przygotowywanego raportu. 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę