Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 27 września 2022 napisz DONOS@

Rowery łokery w sam raz na niedzielny wieczór

694 osoby zarejestrowały się przez miesiąc od 7. lipca 2022 w systemie Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej. - W sumie rowery miejskie wypożyczono prawie 3 200 razy - informuje Łukasz Czech, główny specjalista z Ratusza. Rowerzyści skorzystali z tradycyjnych jednośladów, poruszanych siłą mięśni własnych nóg 2 141 razy, a na rowery elektryczne wskoczyli 1 056 razy (1 / 3 wypożyczeń). Wykruszyły się firmy sponsorujące ŁOK-era, więc i godzina jazdy skoczyła ze złotówki na 2 złote.

Łomżyńska Komunikacja Rowerowa, czyli płatny system rowerów miejskich, ma w Łomży 4-letnią historię. Firma BikeU z Warszawy prowadziła przez 2 sezony stacje z rowerami do samodzielnego wypożyczenia, do czego rowerzyści używali aplikacji z telefonu. Trzeci sezon "pandemiczny" 2020 r. to działania spółki Comdrev ze Szczecinka, z którą Miasto Łomża nie przedłużyło umowy, więc z placów i ulic zniknęły w 2021 r. należące do Comdrevu stacje i łokery. Po roku przerwy, bez roweru miejskiego nad Narwią, obsługę systemu i sprzętu wprowadziła niemiecka spółka Nextbike Polska z siedzibą w Warszawie w ramie projektu pod nazwą „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”.

W połowie kwietnia prezydent Mariusz Chrzanowski podpisał umowę z prezesem Nextbike Polska Tomaszem Wojtkiewiczem na dostawę, instalację i uruchomienie roweru publicznego. Spółka ta do 2025 r. ma obsługiwać system ŁoKeRa za w sumie 3 miliony 87 tysięcy 250 zł. Dostawa rowerów, instalacja i uruchomienie ma kosztować 1 541 878, 80 zł, w tym 1 065 526 zł ze środków unijnych. Obsługa systemu w latach 2022-2025 ma wynieść 1 545 372 zł, wypłacane w ratach. W sumie miasto ze środków własnych do roweru miejskiego dołoży ponad 2 mln zł. Czy zarobi, to się okaże.

130 rowerów "zarobiło" 6 172 zł za miesiąc w 2022 r.
Pierwszy miesiąc działania zaczął się - jak na razie - rekordową rejestracją ponad 100 chętnych na przejażdżkę łokerem. W dniu inauguracji 10. lipca było 80 chętnych, po czym dobowa rejestracja w kolejnych dniach - jak informuje Pan Czech -  wynosiła od kilku do 40 następnych użytkowników. Tradycyjne rowery cieszyły się popularnością w niedziele: 10. i 17. lipca, gdy wypożyczano 107 i 106 razy. Dobre dla łokera były: 19., 25., 29. lipca i 2. i 7. sierpnia. Natomiast rowery elektryczne cieszyły się dużą popularnością 10. lipca - 85 wypożyczeń, 24. lipca (61) i 17 lipca (45). -  Łącznie ponad 100 razy rowery były wypożyczane przez 17 dni, a poniżej 50 dobowych wypożyczeni miało miejsce raz, 12. lipca, gdy było ich 14 - analizuje dane ŁOK główny specjalista. Łokery największą popularność mają w niedziele między godziną 18. a 21. Najmniej osób wypożycza je nocą od godz. 1. do 6. Za użytkowanie rowerów miejskich przez miesiąc w Łomży pobrana została kwota tylko 6 172 zł. Największą dobówkę łokery "zarobiły" 17. lipca - 400 zł, a 27. lipca zaledwie kilkanaście zł. System roweru publicznego w ramach ŁOK tworzy 100 pojazdów tradycyjnych i 30 elektrycznych.

O (znikomej) szansie na powodzenie biznesowe ŁoKeRa świadczą statystyki. Od połowy 2018 r. w systemie zarejestrowało się ok. 2 300 osób i w 1. sezonie wzięło rowery ponad 22 tys. razy. W 2019 r. łokery jeździły od wiosny, a Ratusz podał, że rejestrowało się 3,5 tys. osób i wypożyczyło rowery 27 tys. razy. Pandemia covid-19 i konkurencja 50 hulajnóg w 2022 r. przerwały passę w 2020 r: od 12. czerwca do 31. października tyko 767 osób zarejestrowało się i wypożyczyło łokera 6 795 razy.  

Każda sekunda i minuta się liczy
- Rowery były w użytkowaniu przez ponad 1 564 godziny, z czego rowery tradycyjne 944 godziny 41 minut i 30 sekund, zaś elektryczne 619 godzin, 24 minuty i 3 sekundy - wylicza co do sekundy Pan Czech. - Najdłuższy łączny czas przejazdów rowerem tradycyjnym 19. lipca wyniósł 59 godzin i 30 sekund. Rowery elektryczne najdłużej były w użyciu 10. lipca – 69 godzin 33 minut. Stacjami najpopularniejszymi są: Orlik przy ul. Katyńskiej (228 rowerów tradycyjnych i 108 elektrycznych) i Galeria Łomża (216 tradycyjnych i 94 elektryczne) – na każdej ponad 300 wypożyczeń. Rowery tradycyjne wypożyczane są często ze stacji Aleja Park i Strzelnica (na każdej ok. 200 wypożyczeń), zaś elektryczne ze stacji Szmaragdowa i Stary Rynek (100 i 95 wypożyczeń). Użytkownicy rowery najchętniej odstawiali do stacji: Galeria Łomża (240 tradycyjne i 80 elektryczne) oraz Orlik przy ul. Katyńskiej (216 tradycyjne i 101 elektryczne). Popularne są stacje Aleja Park (201 i 93) i Strzelnica (175 i 96). Najmniej wykorzystywane są stacje przy Straży Pożarnej oraz na bulwarze nad Narwią. 

Rejestrować się można przez: stronę www.lomzarower.pl, aplikację mobilną, telefon BOK ŁoKeR (22 123 06 06). Wypożyczenie roweru zwykłego na czas do 15 minut jest bezpłatne; 2 zł kosztuje od 16 minut do 60 min. Rozpoczęta kolejna godzina to 4 zł. Za jazdę rowerem elektrycznym do 15 minut zapłacimy 1 zł, od 16 do 60 minut - 3 zł, a za każdą kolejną rozpoczętą godzinę następne 5 zł.

Mirosław R. Derewońko

tel. red.  696 145 146

 

Łomżyński rower publiczny ŁOKER wystartował

Znane są ceny ŁOKER-a

Miejski rower dopiero w lipcu

Rowery łokery osłabione przez epidemię

Kto zapłaci za miejskie rowery?


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę