Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Czego potrzeba, żeby zbudować skuteczną stronę internetową?

Stronę internetową może dziś mieć każdy: darmowy hosting, darmowy CMS, domena, jeśli nie darmowa z promocji, to za kilkanaście złotych. Czy ten zestaw wystarcza, żeby osiągnąć sukces? Od strony technicznej – niewykluczone, ale żeby zbudować skuteczną stronę internetową, trzeba naprawdę czegoś więcej.

Zmorą może być już sam pomysł

Prawda jest taka, że wpaść na innowacyjny pomysł nie jest dziś łatwo. A skoro nie ma się unikatowego produktu ani usługi, trzeba konkurować ceną, jakością obsługi albo czymkolwiek innym. Przejście od pomysłu do realizacji jest dla wielu osób największym szokiem, bo właśnie wtedy okazuje się, jak wiele elementów wymaga jeszcze dopracowania, a nierzadko i przemyślenia zupełnie na nowo.

Kiedy buduje się stronę internetową, pomysł oznacza nie tylko treść, jaka się tam ma znaleźć, ale także sposób działania, przy czym to trochę mylące, bo wymyślenie na nowo funkcjonalności nie tylko nie jest pożądane, ale wręcz będzie szkodliwe. Strona ma działać w sposób przewidywalny i intuicyjny, ale konieczna jest odpowiednia oprawa.

Dobra domena

Sukces oczywiście można odnieść nawet wtedy, kiedy wybierze się kiepską domenę, ale na najlepiej będzie nie popełniać takiego błędu. Domena, która dobrze oddaje charakter firmy, jej branżę, jest opisem, sugestią albo została dobrana w taki sposób, aby wyróżniać się potencjałem marketingowym, jest zasobem, na którym można zbudować sukces.

Dobra domena to jednak nie tylko nazwa, ale i rozszerzenie. Od jego wyboru – czy będzie to pl, com czy na przykład info, zależy wiele rzeczy. Na pewno cena, bo przecież nie wszystkie domeny kosztują tyle samo, ale też potencjał marketingowy, ponieważ internauta, który zapomni rozszerzenia, wpisze odruchowo pl. Jeśli trafi do konkurencji, to sprawa może być z miejsca przegrana. Z drugiej strony, dla nowych firm nawet zakup domeny na rok może być wydatkiem, nad którym trzeba się będzie dwa razy zastanowić, bo choć nie są to duże pieniądze, to małych też często brakuje.

Odpowiedni serwer

Być może jest to nawet w wielu przypadkach punkt ważniejszy niż domena, bo internauta, który pomyli domenę, ma jeszcze szansę znaleźć tę właściwą, ale jeśli serwer nie będzie odpowiadał, to żadna domena tu nie pomoże. Spora część użytkowników wcale nie potrzebuje wielkich zasobów dyskowych ani olbrzymiego limitu transferu. Oferty za mniej więcej 100 złotych rocznie to często hosting, który wystarcza na prowadzenie średniej wielkości firmy.

A czy można na tym zaoszczędzić, wybierając darmowy hosting dla strony internetowej? Pod kilkoma warunkami tak. Wszystko będzie się właściwie sprowadzało do uważnej lektury regulaminu usługi. Niewielka przestrzeń dyskowa i minimalny transfer na początku mogą nie być problemem – wystarczą na przykład do sprawdzenia ustawień i testów strony, a w fazie produkcyjnej można będzie przejść na wyższy pakiet. W przypadku bardziej złożonych projektów darmowy hosting nie wchodzi w grę, ale na start wiele stron spokojnie się zmieści na takim serwerze.

Strategia marketingowa

Strategia marketingowa musi być opracowana jeszcze przed stworzeniem strony internetowej. Tak musi być z bardzo konkretnego powodu: stronę internetową buduje się, uwzględniając już wymagania przyszłych kampanii promocyjnych. Od nich zależy na przykład konieczność zaimplementowania mechanizmów pozwalających zliczać kliknięcia, to wytyczne marketingowe określają, jakie słowa kluczowe powinny opisywać witrynę czy to, jak ułożona będzie struktura produktów w sklepie.

Oczywiście wszystko to można zmienić na późniejszym etapie, ale dobrym zwyczajem jest budowanie strony internetowej, która będzie gotowa do działania pełną parą już z chwilą uruchomienia. To jednak dobry moment, żeby dodać, że mówiąc o strategii marketingowej, nie mamy na myśli jedynie SEO i kampanii reklam w Google, ale także marketing poza internetem: tutaj też spójność przekazu z komunikacją na stronie internetowej może zdecydowanie podnieść skuteczność.

Pomysł na obsługę

obraz_1.jpg

Strony internetowe zmieniły wiele w filozofii działania firm, ale przede wszystkim sprawiły, że komunikacja firma-klient przestała być już jednokierunkowa. Teraz jest to dialog, dlatego chcąc zbudować doskonałą stronę internetową, trzeba brać pod uwagę właśnie ten potencjał do wzbudzania dialogu. Zresztą dotyczy to nie tylko stron firmowych, ale i prywatnych: przyjęcie pochwał i krytyki powinno wywoływać jakąś reakcję po stronie administratora. Żeby zbudować doskonałą stronę, trzeba mieć jakiś pomysł na to, w jaki sposób wchodzić w interakcje z internautami.

To wieloaspektowe zagadnienie, ponieważ obejmuje nie tylko formę komunikacji, nie tylko jej styl czy nośnik wiadomości, ale też powinno objąć kwestię konsekwencji i celu takiego dialogu. Mówiąc wprost – zanim strona internetowa zacznie działać, trzeba już przemyśleć, jak reagować na krytykanctwo, konstruktywną krytykę, jak reagować na pochwały, jak na pytania i wątpliwości. Jeśli strona będzie tylko formą komunikacji w jedną stronę, od twórcy do odbiorcy, to oczywiście można uznać to za pewną strategię, ale z pewnością nie będzie to podejście, które pozwoliłoby cokolwiek wygrać.

Wizja rozwoju

Tworząc stronę internetową, trzeba paradoksalnie pomyśleć, jak się z nią rozstać. Chodzi przy tym o bardzo konkretne warunki: zwykle pierwsza strona jest raczej skromna, bo ma być prosta i nie może pochłonąć wielkiego budżetu. Nawet jeśli plan działania jest ustalony, to najczęściej sama witryna i tak jest swego rodzaju eksperymentem, czy może raczej próbą sprawdzenia, jak dana działalność się przyjmie. I jeśli przyjmie się tak, jak powinna, to trzeba będzie uruchomić stronę, która wesprze firmę w rozwoju. Możliwości jest kilka: skalowanie, co jest możliwe, jeśli projekt techniczny i rozwiązania programistyczne były odpowiednio dobrane już na początku i można na przykład łatwo przejść na większy serwer, rezygnując z darmowego hostingu dla strony internetowej. Po drugie, można uruchomić nową wersję strony, być może z innym CMS-em lub nowymi możliwościami.

Po trzecie, wizja rozwoju może obejmować pozostanie przy starej stronie i ograniczanie bazy klientów. To raczej rzadko spotykana strategia, jednak są takie przypadki, w których nie da się już zwiększyć skali działalności, ale i tak należy przyjąć, że strona będzie cieszyła się sporym zainteresowaniem i darmowy hosting stanie się zbyt ciasny, a poza tym zwykle wtedy i tak trzeba większych możliwości edycyjnych na samej stronie.

Zaufany partner

Chyba ważniejsze od wszystkich wspomnianych punktów – może poza dobrym planem – jest znalezienie zaufanych partnerów biznesowych. Jeśli chodzi o szeroko rozumianą działalność, to są to dostawcy materiałów czy odbiorcy kluczowi, ale w kontekście samej strony internetowej zdecydowanie trzeba znaleźć taką markę, która zapewni niezawodny hosting (darmowy czy nie, byle był niezawodny) z odpowiednim wsparciem, zabezpieczeniami i możliwościami technicznymi, ale, co równie ważne, żeby była to firma, z którą jest dobry kontakt, bo tylko to pozwoli rozwiązać problemy, które pojawią się w przyszłości.

team-spirit-2448837_960_720.jpg

O tym warto pamiętać, ponieważ, o ile firmy z dużym doświadczeniem, prowadzą strony internetowe w stylu „odpal i zapomnij”, bo wszystko jest już dopięte na ostatni guzik i od strony technicznej praktycznie nic zaskakującego się nie dzieje, o tyle administratorzy nowych stron muszą być przygotowani na niespodzianki. Co zrobić, jeśli po tygodniu okaże się, że jednak mały serwer nie daje rady? A co, jeśli nieumiejętna aktualizacja CMS-a spowodowała awarię całej strony i nie ma się własnej kopii? Co, jeśli nie działa konto pocztowe i nie wiadomo dlaczego? Komunikacja w takiej sytuacji ratuje cenny czas, a czas to pieniądz, którego nowa firma na pewno nie ma.

Tu już dawno nie chodzi tylko o pieniądze

Przy budowaniu nowej strony internetowej pieniądze zawsze są czynnikiem ograniczającym, ale kierowanie się wyłącznie budżetem nie jest dobrym pomysłem. Są rzeczy, na których czasem można oszczędzić – hosting za darmo, domena w promocji – ale są i takie, które bez względu na koszty muszą być dopięte na ostatni guzik. Budowa strony internetowej, która zacznie przynosić zyski, to nie jest tylko sprawa dobrania odpowiednich narzędzi technicznych – to także masa planowania, myślenia, przewidywania i dowiadywania się. Bez tego nawet najlepszy serwer nie będzie w stanie uratować sytuacji.

tekst płatny

240206081801.gif

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę