Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

12.VI Pies przyjacielem człowieka

Dzień dobry w piątek!

Temat: Pies przyjacielem człowieka wypowiedzi dzieci na podstawie obrazków i własnych przeżyć

Cele: utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z nieznajomymi zwierzętami; poszerzanie zasobu słownictwa o pojęcia związane z pierwszą pomocą,o nazwy związane z psami, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, czekania na swoją kolej.

 

1. Głos psa – zabawa słuchowa. Dziecko z zamkniętymi oczami odgaduje, słyszany głos?

https://www.youtube.com/watch?v=gjVrO2WP4

2.Pół marzenia - opowiadanie Joanny Raweckiej. 

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała, ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność– mówiła mama, a Ninka już wiedziała,

że to słowo wiąże się z kolejną odmową. Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze  jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!

    

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. Ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.

„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby dokończyła sąsiadka zagadkowo. Można mieć psa na pół”. Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia na pół”? spytała pani Ada.

Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawała jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole, bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności powiedziała dziewczynka, czując, że jest to bardzo mądre.

3. Odpowiedz na pytania: 

-  O czym marzyła Nina?

-  Dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośby?

-  Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?

-  Kto pomógł Nince?

-  Jak rozwiązała problem pani Ada?

-  Jakie zwierzątka macie w domu lub jakie chcielibyście mieć?

-  Jak należy opiekować się zwierzętami?

-  Jakie znacie zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?

 

4.Pies przyjacielem człowieka – prezentacja zdjęć psów różnych ras i nazwy ras: Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy.

Następnie układa podpisy do zdjęć przedstawiających psy (czytanie globalne):

         bokser labrador

mops  yorki owczarek 

     rottweiler

5. Jak uniknąć ataku groźnego psa? - Uciekać, krzyczeć czy może zastygnąć w bezruchu? Jak zachować się kiedy spotkamy obcego psa a w pobliżu nie ma właściciela?

Obejrzyj!

https://www.youtube.com/watch?v=8rbmnAEEgD8

 

6.Co zrobić, gdy zaatakuje pies? - Jak skutecznie bronić się w przypadku ataku agresywnego czworonoga?

Obejrzyj!https://www.youtube.com/watch?v=5rHrnbMbwZs

 

7.Jak zachować się w razie ataku psa?

Zatrzymaj się, nie uciekaj.

Stań bokiem do psa, na lekko rozstawionych nogach, żeby utrzymać równowagę w razie ataku.

Nie patrz psu w oczy.

 

Jeśli pies cię zaatakuje, przyjmij pozycje żółwia.

Ochronisz te części ciała, które najczęściej pies atakuje.

 

8.Zapoznaj się z instrukcją. Pomoże ci w tym rodzic

9.Uwaga! Nieznajome zwierzę! -   rozmowa z dzieckiem. 

Rodzic zadaje pytania:

-  O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajomego  psa?;

-  Jak powinniśmy się zachować, gdy podczas spaceru widzimy za ogrodzeniem psa?;

-  Jak mogą zachowywać się zwierzęta spotkane na ulicy, na podwórku?;

Ustalamy zasady zachowania podczas spotkania

z nieznajomym psem:

– trzymamy ręce z dala od ogrodzenia, za którym jest pies;

– stoimy spokojnie i bez ruchu, gdy pies nas wącha;

– gdy pies na nas skacze, zwijamy się w kłębuszek (tutaj następuje pokaz pozycji bezpiecznej: dziecko klęczy, głową dotyka podłogi, ręce przyciągnięte do tułowia, kciuki schowane w pięści, pięści przyciśnięte do uszu);

– nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt; gdy chcemy pogłaskać np. psa, zawsze musimy zapytać o pozwolenie jego właściciela;

 10.Ręce do góry – zabawa przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=-BETtpx0vG0

Ręce do góry hop sąsą

teraz kucnij i złap psa

ręka prawa ręka lewa

i już  latasz

tak jak mewa

hop do przodu ,

klaśnij raz teraz w dół

i w górę dwa

Noga prawa, noga lewa

kręcisz nogą tak jak trzeba

w lewo raz w prawo dwa

skacz na nodze

tak jak ja

obrót w lewo

klaśnij raz

zatańczymy jeszcze raz

 

Temat: Mój piesek-  origami według  instrukcji

Cele: Kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt i odpowiedzialności za nie, doskonalenie sprawności manualnej poprzez technikę origami rozwijanie koncentracji wzrokowo-ruchowej

11.Wykonaj pieska origami według instrukcji:

-  Przygotuj kwadratową kartkę papieru.

-  Złóż kartkę na pół, zaginając ją do dołu lub do góry w taki sposób, aby powstał trójkąt.

-  Złożoną kartkę ułóż dłuższym bokiem do góry. Lewy róg trójkąta zagnij dokładnie na prawy róg i znów go rozłóż.

-  Zagnij prawy i lewy róg trójkąta do dołu.

-  Zagnij do góry mały trójkąt na dole.

-  Zagnij do góry drugi mały trójkąt na dole.

-  Dorysuj pieskowi oczy i nos.

12. Zwierzę to nie zabawka – obejrzyj teatrzyk edukacyjny,

https://www.youtube.com/watch?v=lmQ28ip1tLE

-  Czego nauczyłeś się z tego filmiku?

-  Co oznacza "zwierzę nie jest rzeczą" a " a co znaczy, że zwierzęta są naszą rodziną? -  Jak ludzie powinni traktować zwierzęta?

-  Co oznacza, że zwierzęta czują tak samo jak ludzie ?

13. Praca z KP4.37b – zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem

p. Basia i p. Małgosia

 

 

 

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Agata Komorowska
pt, 12 czerwca 2020 08:58
Data ostatniej edycji: nie, 14 czerwca 2020 21:14:54

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę