Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

Most się sypie... remont będzie później

Główne zdjęcie
Most na Narwi w Wiźnie

Zbudowany w 1962 roku most przez Narew w okolicy Wizny wraz z drogami dojazdowymi ma 283 metry długości i wymaga pilnego gruntownego remontu. Kilka lat temu stwierdzono uszkodzenia jego konstrukcji. Już na 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło na jego przebudowę ponad 12 milionów złotych. Póki co białostocki oddział GDDKiA unieważnił przetarg na wybór firmy, która miałby opracować dokumentacje projektową na rozbudowę mostu. Wcześniej drogowcy przyznali, że zamiast kilku miesięcy na opracowanie projektu może być potrzebny nawet ponad rok.

Mający ponad pół wieku most przez Narew w Wiźnie w ciągu drogi krajowej nr 64 Łomża – Jeżewo, zgodnie z wyliczeniami projektowymi, ma nośność 30 ton. Tyle wówczas wynosiły normy dla tego typu obiektów, ale od lat nie odpowiada to wymogom ruchu. Po moście w Wiźnie odbywa się ruch wszystkich pojazdów w tym największych ciężarówek o nacisku na jedną oś 11,5 tony. To – jak twierdzą drogowcy – spowodowało uszkodzenia konstrukcji mostu rzutujących na ogólny zły stan techniczny. Pilną potrzebę remontu mostu w Wiźnie zdiagnozowano w 2017 roku i niemal natychmiast Ministerstwo Infrastruktury zabezpieczyło ponad 12 milionów złotych potrzebne na jego remont. Inwestycja, ze względu na znaczenie przeprawy także dla sojuszniczych wojsk jadących do „flanki” NATO w Orzyszu, miał być zrealizowana błyskawicznie.  Pierwotnie planowano, że oddanie inwestycji do eksploatacji nastąpi w 2019 roku. Niestety póki co zrobiono niewiele. Wiosną tego roku białostockie oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej do przebudowy mostu. Termin wykonania prac określono na połowę listopada, tak by jeszcze zimą rozpocząć procedurę uzyskiwania pozwolenia na budowę, remont mostu mógł ruszyć w 2020 rok. Dokumentacja miała dotyczyć rozbiórki istniejącego ustroju niosącego mostu, wzmocnienie jego fundamentów i podpór oraz budowy nowego ustroju nośnego.
Plany drogowców odnośnie możliwości szybkiego rozpoczęcia prac pokrzyżowało pytanie jednego z zainteresowanych zleceniem wykonawców. Zwrócił uwagę, że w ramach prac projektowych należy opracować materiał do decyzji środowiskowych, a do tego może być wymagany raport oddziaływania na środowisko. Przygotowanie tego dokumentu wymaga minimum rocznej obserwacji. GDDKiA przyznała mu rację i zgodziła się na wydłużenie terminu realizacji zamówienia, jeśli raport byłby wymagany. 
Niestety do zlecenia prac projektowych nie doszło. Po otwarciu ofert, które wpłynęły w przetargu okazało się, że kwoty oczekiwane przez wykonawców od ponad 250 tys. zł do niemal 800 tys. zł są dużo wyższe od kwoty, którą na to zadanie przeznaczyła GDDKiA czyli niespełna 150 tys. zł.  Wobec tak wielkich różnic w wycenie przetarg na projekt remontu mostu w Wiźnie unieważniono. 

 

240206081801.gif

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę