Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Łomża na linii 29

Za dwa tygodnie Łomża formalnie znajdzie się na „linii kolejowej”. We wtorek w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. W załączniku do niego wskazano 318 linii kolejowych istniejących i planowanych do budowy, „które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe”.

pierwsza strona wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym
pierwsza strona wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym

O przyjęciu przez Rząd takiego dokumentu informował europoseł Karol Karski podczas odbywającego się 29 kwietnia w Łomży posiedzenia sejmowej Podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej (SUE). Jej przewodniczącym jest poseł Lech Antoni Kołakowski, który od ubiegłego roku zabiegał o „przyciągniecie” jak najbliżej Łomży jednej z tzw. „szprych kolejowych” wytyczonych na potrzeby realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego pomiędzy Łodzią a Warszawą. W pierwotnym rządowym dokumencie dotyczącym CPK, z końca 2017 roku, „szprycha” ta była rysowana w linii prostej z Ostrołęki do Giżycka, a więc kilkadziesiąt kilometrów na zachód od Łomży. 
Opublikowane we wtorkowe popołudnie w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym, zawiera nowy załącznik ze spisem linii kolejowych, „które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe”. Ma on 318 pozycji wobec 275 w dotychczas obowiązującym dokumencie. Wśród nowych linii na 26 miejscu wskazana jest linia nr 29 o przebiegu: Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Giżycko. 
Dziś linia kolejowa nr 29 sięga z Tłuszcza do Ostrołęki i dotychczas, podobnie jak np. linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - (Śniadowo) – Łapy nie była ujmowana na liście linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Ta linia, podobnie jak prowadząca do Łomży „stara” linia kolejowa nr 49 nie jest wymieniana także w nowym załączniku linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
 
Wpisanie Łomży do przebiegu linii kolejowej nr 29, i ujęcie jej na liście linii o znaczeniu państwowym sprawi, że rządowi inwestorzy infrastruktury kolejowej  w Polsce czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. będą musieli uwzględniać w swoich regulacjach wewnętrznych ten przebieg. 
Podobnie było z realizacją Via Baltica. Jej planowanie przez GDDKiA w przebiegu przez Łomża umożliwiło wpisanie w 2009 roku do rządowej sieci autostrad i dróg ekspresowych nowej drogi ekspresowej S61.
Zobacz: Łomża już jest na szlaku Via Baltica


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę