Łomża na linii 29
Za dwa tygodnie Łomża formalnie znajdzie się na „linii kolejowej”. We wtorek w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. W załączniku do niego wskazano 318 linii kolejowych istniejących i planowanych do budowy, „które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe”.
O przyjęciu przez Rząd takiego dokumentu informował europoseł Karol Karski podczas odbywającego się 29 kwietnia w Łomży posiedzenia sejmowej Podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej (SUE). Jej przewodniczącym jest poseł Lech Antoni Kołakowski, który od ubiegłego roku zabiegał o „przyciągniecie” jak najbliżej Łomży jednej z tzw. „szprych kolejowych” wytyczonych na potrzeby realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego pomiędzy Łodzią a Warszawą. W pierwotnym rządowym dokumencie dotyczącym CPK, z końca 2017 roku, „szprycha” ta była rysowana w linii prostej z Ostrołęki do Giżycka, a więc kilkadziesiąt kilometrów na zachód od Łomży.
Opublikowane we wtorkowe popołudnie w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym, zawiera nowy załącznik ze spisem linii kolejowych, „które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe”. Ma on 318 pozycji wobec 275 w dotychczas obowiązującym dokumencie. Wśród nowych linii na 26 miejscu wskazana jest linia nr 29 o przebiegu: Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Giżycko.
Dziś linia kolejowa nr 29 sięga z Tłuszcza do Ostrołęki i dotychczas, podobnie jak np. linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - (Śniadowo) – Łapy nie była ujmowana na liście linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Ta linia, podobnie jak prowadząca do Łomży „stara” linia kolejowa nr 49 nie jest wymieniana także w nowym załączniku linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Wpisanie Łomży do przebiegu linii kolejowej nr 29, i ujęcie jej na liście linii o znaczeniu państwowym sprawi, że rządowi inwestorzy infrastruktury kolejowej w Polsce czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. będą musieli uwzględniać w swoich regulacjach wewnętrznych ten przebieg.
Podobnie było z realizacją Via Baltica. Jej planowanie przez GDDKiA w przebiegu przez Łomża umożliwiło wpisanie w 2009 roku do rządowej sieci autostrad i dróg ekspresowych nowej drogi ekspresowej S61.
Zobacz: Łomża już jest na szlaku Via Baltica