Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Muzyka na Wielki Tydzień

Rozpoczynający się w niedzielę Wielki Tydzień orkiestra Filharmonii Kameralnej uczciła koncertem w kościele ojców kapucynów. Zabrzmiały pasyjne utwory z różnych epok oraz muzyka kameralna, dopełnione religijną poezją i tekstami liturgicznymi. Orkiestrę poprowadził Wojciech Rodek, a zaśpiewała sopranistka Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek. – Wykonywanie dla śpiewaka, który jest wierzący, takiego repertuaru w tym okresie to coś niebywałego i cieszę się bardzo, że mogę przeżywać z publicznością i z tutejszymi parafianami ten piękny czas Wielkiego Postu – mówi Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek.

Podobnego zdania było w niedzielny wieczór znacznie więcej osób, dlatego przytulny kościół Matki Boskiej Bolesnej wypełnił się publicznością. Słuchacze w skupieniu i w zadumie przeżywali poszczególne utwory, niezależnie od tego, czy były to dzieła wokalne nawiązujące do tytułu koncertu, czy też kameralne utwory wielkich kompozytorów. W nastrój koncertu wprowadziły słuchaczy Adagio i Fuga c-moll KV 546 Wolfganga Amadeusza Mozarta, na koniec zabrzmiała słynna Aria na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 Jana Sebastiana Bacha, a utwory wokalne przedzielały jeszcze instrumentalne Andante cantabile op. 11 Piotra Czajkowskiego, aria pochodząca ze suity „Z czasów Holberga” op. 40 Edwarda Griega oraz Il Terremoto z oratorium 
Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Józefa Haydna. 
Śpiewająca po raz pierwszy w Łomży Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek, na co dzień solistka warszawskiej Polskiej Opery Królewskiej, prywatnie żona kilkakrotnie goszczącego już tu wcześniej dyrygenta, wykonała kilka bardzo znanych utworów. Jako pierwsze zabrzmiały, opiewające mękę i śmierć Zbawiciela Cujus animam gementem i Vidit sum dulcem natum z najsłynniejszego Stabat Mater w historii muzyki, skomponowanego w roku 1736 przez Giovanniego Battistę Pergolesiego. Nie mogło też zabraknąć fragmentów jednego z najwybitniejszych dzieł religijnych w dorobku Jana Sebastiana Bacha, oratorium pasyjnego Pasja według św. Mateusza BWV 244, przejmujących Ich will dir mein Herze schenken i Aus Liebe will mein Heiland sterben; solistka wykonała też podniosłe Domine Deus Antonio Vivaldiego z Glorii RV 589 oraz Lascia ch` io pianga z opery „Rinaldo” Georga Friedricha Haendla.
Warstwę wokalno-instrumentalną tego wyjątkowego koncertu dopełniła poezja Karola Wojtyły, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, ks. Jana Twardowskiego, Juliana Tuwima oraz teksty liturgiczne w wykonaniu prowadzącego całość Mateusza Goca. 
– To muzyka na Wielki Tydzień, dlatego program został dostosowany do tej okazji – podsumowuje Wojciech Rodek, dyrektor naczelny Filharmonii Lubelskiej – Jest bardzo skupiony, liryczny, wyciszony, aczkolwiek to muzyka bardzo różnych epok, bo nawet Piotr Czajkowski, ale przede wszystkim muzyka pasyjna okresu baroku. Wszystkie utwory, które mówią o śmierci i przemijaniu do tego tygodnia pasują doskonale – wnętrze kościelne też doskonale do nich pasuje, bo to godzina wielkiego skupienia i wspaniałego piękna.

Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Elżbieta Piasecka-Chamryk


Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę