Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Poseł Kołakowski proponuje przebieg kolejowej szprychy koło Łomży

Główne zdjęcie
Poseł Lech Antoni Kołakowski

Wczoraj Mikołaj Wild, sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, ale jednocześnie pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedstawił „10 szprych do lotniska”. To llinie kolejowe, którymi do CKP mieliby być dowożeni pasażerowie z całej Polski. Na jednej ze „szprych” jest Łomża. Poseł Lech Kołakowski wyrysował, którędy nowa linia kolejowa mogłaby przebiegać, aby jak najbliżej zbliżyć się do granic miasta. - To jest wielka szansa, którą musimy wykorzystać – mówi poseł Kołakowski dodając, że proponowany przebieg linii kolejowej konsultował z kolejarzami, geodetami i specjalistami od ochrony środowiska.

- Nowa relacja kolejowa jest niezmiernie ważna z punktu widzenia prowadzonej polityki transportowej Rządu RP, gdyż ma za zadanie wypełnienie „białych plam” komunikacyjnych na mapie Polski, zapewniając skomunikowanie CPK i Warszawy z Mazurami – napisał poseł Kołakowski w interpelacji do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Przypominał, że w ubiegłym roku wnioskował o przesunięcie jak najbliżej Łomży linii kolejowej na Mazury zapisanej w rządowej „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Ten pomysł zyskał przychylność rządzących i na najnowszych koncepcjach linia kolejowa przebiega już przez Łomżę. Łącznie ma około 122 km długości. Miałaby przebiegać po starym torze na odcinku od Warszawy przez Tłuszcz, Wyszków do Ostrołęki, a dalej przez Łomżę, Kolno, Pisz, Orzysz do Giżycka po nowym torowisku. Szczegółowy jego przebieg ma określić Studium Wykonalności, które trzeba będzie opracować.

Dworzec Łomża w Sierzputach?
- Proponuję przyjąć do analizy przebieg linii kolejowej, którj wybór w ocenie mojej i społeczności lokalnych, będzie najbardziej uzasadniony i optymalny zarówno ekonomicznie, jak i społecznie – czytamy w interpelacji. - Przedstawiony przebieg linii kolejowej maksymalnie eliminuje potencjalne kolizje z obszarami cennymi przyrodniczo, w tym szczególnie z obszarami Natura 2000, co ma ogromne znaczenie m.in. w kontekście pozyskania finansowania z funduszy unijnych. Ponadto z niewielkimi wyjątkami, gdzie wykorzystane zostaną istniejące linie kolejowe (tylko na terenie miast Pisz i Orzysz), przebieg linii kolejowej został zaplanowany tak, aby jego realizacja przebiegała po terenach niezabudowanych. Jest to w zdecydowanej większości własność Skarbu Państwa, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia projekcji finansowej inwestycji – uzasadnia poseł z Łomży.
Według jego propozycji kolej do miasta nie wjedzie, ale zbliża się do Łomży od strony zachodniej. W okolicach Sierzput Młodych, w odległości ok. 3 km od granic administracyjnych miasta i w pobliżu węzła drogowego na skrzyżowaniu Via Baltica i drogi krajowej Łomża – Ostrołęka poseł proponuje zlokalizować Dworzec Kolejowy Łomża.
- Na odcinku od Sierzput przez Kupiski i Narew do Pęzy linia kolejowa przebiegałby równoległe do obwodnicy Łomży, ale jej by nie przecinała, ze względu na koszty, ale też nie ma takiej potrzeby – tłumaczył poseł Kołakowski podkreślając, że jest to blisko od obecnym granic administracyjnych miasta Łomża, które w przyszłości mogłoby powiększyć się o obszary do obwodnicy i linii kolejowej.
Poseł Kołakowski uzasadniania, że to powoduje, iż przebieg całej linii kolejowej na odcinku Ostrołęka - Giżycko daje najbardziej optymalny efekt sieciowy inwestycji (najkrótszy czas przejazdu). Ponadto taki przebieg powoduje, iż maksymalizuje się potok pasażerski, bez niepotrzebnego spowalniania prędkości przejazdowej pociągów.

Do interpelacji poseł Kołakowski załączył mapy z proponowanym przebiegiem nowej linii kolejowej od Ostrołęki przez Łomżę, Kolno, Pisz do Giżycka.

Odcinek 1: Ostrołęka - Łomża
Proponuje się, aby od Rzekunia (Ostrołęki) nowa linia przez ok. 7 km biegła śladem istniejącej linii kolejowej nr 36 Ostrołęka-Łapy. Początek nowej linii kolejowej proponuje się zlokalizować na wysokości miejscowości Kurpie Dworskie. Dalej linia prowadzi w okolicach miejscowości Tarnowo. W okolicach miejscowości Sierzputy Stare linia kolejowa będzie przecinała drogę nr 61 i będzie dochodziła do projektowanej (w fazie realizacji) drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica.
W tym miejscu w okolicach miejscowości Sierzputy Młode proponuje się zlokalizować Dworzec Kolejowy Łomża. Odległość Łomży od dworca kolejowego wyniesie ok. 3 km do rogatek miasta i około 7 km do centrum Łomży. Taka lokalizacja dworca kolejowego będzie wysoce zadowalająca zarówno z punktu widzenia możliwie najkrótszego przebiegu nowej linii kolejowej, jak i mieszkańców zarówno Łomży i okolic. Dworzec Kolejowy Łomża pełnił będzie rolę centrum przesiadkowego, gdyż w pobliżu zlokalizowany będzie węzeł drogi ekspresowej S61 tzw. Via Baltica.

Odcinek 2: Łomża – Kolno
Na odcinku od miejscowości Sierzputy Stare do miejscowości Pęza linia kolejowa będzie przebiegała równolegle do przebiegu nowej drogi ekspresowej S61 (obwodnica Łomży). Wariant ten, z przejściem przez rzekę Narew został uznany za najmniej szkodliwy z punktu widzenia uwarunkowań środowiskowych.
Następnie linia kolejowa na wysokość miejscowości Pęza będzie odbijała w kierunku miejscowości Mały Płock, przecinając drogę krajową nr 63 i omijając Mały Płock w odległości ok. 4 km od strony wschodniej. Dalej linia będzie przebiegała wzdłuż dk 63 dochodząc do 5 km na wschód od Kolna.

Odcinek 3: Kolno – Jeże
Linia kolejowa będzie wg załączonych planów mijała Kolno od strony wschodniej.  W Kolnie proponuje się zlokalizować dworzec kolejowy, co przyczyni się do obsłużenia większej populacji oraz wzmocni atrakcyjność miasta z punktów widzenia inwestorów. Dalej linia kolejowa biegnie w kierunku miejscowości Wincenta.

Odcinek 4: Jeże – Pisz
Od miejscowości Wincenta na historycznej granicy z Prusami Wschodnimi, proponuję, aby nowa linia kolejowa przebiegała w korytarzu zlikwidowanej w 1945r. linii kolejowej Jeże – Pisz. Przebieg linii jest równoległy do dk nr 63 i przebiega w jej pobliżu. Starym śladem linia powinna przebiegać do okolic miejscowości Pisz, gdzie po przecięciu drogi nr 58 połączy się z istniejącą linią kolejową Olsztyn-Ełk.

Odcinek 5: Pisz – Orzysz
W Piszu obecnie jest modernizowana linia kolejowa oraz dworzec, co przyczyni się do ograniczenia wydatków finansowych w ramach projektu. Dalej linia będzie przecinała ponownie drogę nr 58 w okolicach miejscowości Snopki i dalej będzie biegła w korytarzu zlikwidowanej w 1945 r. linii kolejowej Pisz - Orzysz. Przebieg linii jest równoległy do dk nr 63 i przebiega w jej pobliżu. Starym śladem linia powinna przebiegać do samego Orzysza.

Odcinek 6: Orzysz – Giżycko
W Orzyszu modernizacji wymagał będzie istniejący dworzec kolejowy. Dalej linia będzie przecinała drogę nr 16, zaś następnie w okolicach miejscowości Grądy będzie odbijała w kierunku miejscowości Pianki i dalej biegła w korytarzu zlikwidowanej po II Wojnie Światowej linii kolejowej Orzysz - Giżycko. W okolicach miejscowości Grajewo linia kolejowa będzie łączyła się z istniejącym śladem kolejowym i biegła w kierunku Dworca Kolejowego Giżycko.

240206081801.gif
Foto: Poseł Lech Antoni Kołakowski
Foto: Mapa kolejowych
Foto:
Foto:
Foto: Poseł Lech Antoni Kołakowski
Foto: Poseł Lech Antoni Kołakowski
Foto:
Foto: Przewodniczący Rady Miasta Jan Olszewski
Foto: Odcinek 1 Ostrołęka - Łomża
Foto: Odcinek 2 Łomża - Kolno
Foto: Odcinek 3 Kolno - Jeże
Foto: Odcinek 4 Jeże - Pisz
Foto: Odcinek 5 Pisz - Orzysz
Foto: Odcinek 6 Orzysz - Giżycko

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę