Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 20 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Pacjenci surowiej oceniają szpital

Oceny pacjentów o służbie zdrowia są subiektywne, ale gdy takich osobistych ocen jest więcej i można porównać je z ocenami z lat ubiegłych, to można już wyciągać ogólne wnioski. Z wyników ankiet przeprowadzonych wśród pacjentów szpitala w Łomży w latach 2014, 2016 i 2018 wynika, że oceny są coraz niższe. Okazuje się w przypadku łomżyńskiego szpitala zaobserwowano najniższych wśród szpitali wojewódzkich wskaźnik skłonności do rekomendacji go znajomy. Szpitala nie poleci ponad 10% pacjentów.

Ocena jakości świadczeń zdrowotnych na podstawie badania poziomu satysfakcji pacjentów. Średnia ocen dla Szpitala Wojewódzkiego im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży według bloków tematycznych ogółem w poszczególnych latach
Ocena jakości świadczeń zdrowotnych na podstawie badania poziomu satysfakcji pacjentów. Średnia ocen dla Szpitala Wojewódzkiego im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży według bloków tematycznych ogółem w poszczególnych latach
Skłonność pacjentów do rekomendacji wybranych szpitali
Skłonność pacjentów do rekomendacji wybranych szpitali
Wskaźnik porad udzielonych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej i podstawowej opiece zdrowotnej według powiatów województwa podlaskiego w 2016 roku
Wskaźnik porad udzielonych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej i podstawowej opiece zdrowotnej według powiatów województwa podlaskiego w 2016 roku

Zarząd Województwa Podlaskiego zatwierdził dokument pt. Analiza adekwatności i efektywności udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w odniesieniu do rozeznanych potrzeb zdrowotnych społeczeństwa województwa podlaskiego. Ocena jakości świadczeń zdrowotnych na podstawie badania poziomu satysfakcji pacjentów jest jednym ze sposobów oceny jakości pracy szpitali nadzorowanych przez Województwo Podlaskie. Do przeprowadzenia procesu oceny jakości świadczeń zdrowotnych w wybranych podmiotach leczniczych wykorzystano upowszechnioną i rekomendowaną do oceny satysfakcji pacjentów z udzielanych świadczeń ankietę. Jej kwestionariusz składa się 29 pytań pogrupowanych w pięć bloków:
– Blok A: opinia o otoczeniu szpitalnym i warunkach organizacyjnych panujących w szpitalu 
– Blok B: opinia o umiejętnościach interpersonalnych lekarza
– Blok C: opinia na temat pracy lekarza
– Blok D: spostrzeżenia pacjentów nt. na temat tego, co dała im ostatnia hospitalizacja
– Blok E: informacje dodatkowe dotyczące opinii nt. pracy pozostałych pracowników szpitala, a także czasu oczekiwania na rozpoczęcie procesu diagnostyczno-terapeutycznego od momentu rozpoczęcia hospitalizacji.
W roku 2018 r. odbyła się trzecia edycja badania, a prezentując wyniki porównano je z tymi z lat poprzednich. Szpital Wojewódzki im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży w 2014 r. uzyskał średnią ocen 4,74, w 2016 r. uzyskał średnią 4,70, natomiast w 2018 r. szpital uzyskał średnią ocen 4,59. 
W opublikowanym przez Urząd Marszałkowski dokumencie jest także zestawienie dotyczące skłonność pacjentów do rekomendacji wybranych szpitali. Okazuje się, że łomżyński szpital poleci znajomym blisko 90% pacjentów, ale to najsłabszy wynik wśród porównywanych szpital. Białostockie Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie poleci ponad 99% pacjentów, Szpital Śniadeckiego w Białymstoku niemal 95%, a w Suwałkach 92% pacjentów. 

Chory jak z Łomży?
Analiza adekwatności i efektywności udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w odniesieniu do rozeznanych potrzeb zdrowotnych społeczeństwa województwa podlaskiego wskazuje jeszcze jedną zaskakująca tendencję. Z przeprowadzonej analizy wynika, iż wskaźnik porad udzielonych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej w 2016 roku był najwyższy w mieście Łomża i wyniósł ponad 13 tysięcy porad na 1000 ludności. W Białymstoku był o blisko tysiąc mniejszy, a w Suwałkach wynosił tylko 8,5 tys. 
Podobnie w Łomży zanotowano najwyższy wskaźnik porad udzielonych w podstawowej opiece zdrowotnej. W 2016 roku w Łomży wyniósł on 5857,89/1000 ludności, w Białymstoku  5186,40/1000 ludności, a w Suwałkach 4865,70/1000 ludności.
Analizujący dane specjaliści z Urzędu Marszałkowskiego zauważają, że popyt na towary i usługi opieki zdrowotnej zależy nie tylko od liczby osób wymagających opieki, lecz także od stanu zdrowia ludności, które warunkowane jest wiekiem, płcią i strukturą ludności, a szczególnie udziałem osób starszych w populacji.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę