Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Bezpłatne przejazdy dla seniorów po całym mieście, a dla niepełnosprawnych tylko od do...

Główne zdjęcie
Ratusz

Od 1. listopada 2017 roku mieszkańcy Łomży, którzy będą mieli ukończony 60. rok życia, a do tego wyrobią sobie Łomżyńską Kartę Seniora i jeszcze jedną specjalną kartę, której na razie nie ma, będą mogli skorzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Uchwałę w tej sprawie podjęli w środę radni miejscy. Konsternacja powstała, gdy radny Zbigniew Prosiński zapytał dlaczego niepełnosprawne dzieci i młodzież, które także w środę były dopisywane do grupy z bezpłatnymi przejazdami MPK, zyskali to prawo tylko na przejazdy do domu, szkoły czy lekarza... - Pozbawmy je stresu, że by nie musiały się za każdym razem tłumaczyć gdzie jadą i po co – apelował radny, aby one także miały darmowe bilety na całe miasto. Poprawkę do uchwały odrzucono, ale ma się nią zająć Komisja Gospodarki Komunalnej.

Pod koniec maja prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski ogłosił publicznie, że przesłał do Rady Miejskiej wniosek w sprawie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla seniorów, którzy będą mieli wyprowadzoną od początku roku Łomżyńską Kartę Seniora. Przy okazji w uchwale miałaby zostać uregulowana kwestia bezpłatnych przejazdów dla niepełnosprawnej młodzieży uczącej się w łomżyńskich szkołach. Zmiany – jak mówił prezydent – miały wejść w życie od sierpnia. Zapowiedź sprawiła, że po ŁKS ustawiła kolejka, bo uprawnionych do skorzystania z ulgi, według wyliczeń Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, może być aż 9,5 tysiąca osób. Podczas czerwcowej sesji, gdy uchwała miała być podejmowana, nieoczekiwanie prezydent wycofał punkt z obrad, przyznając, że wniosek był niedopracowany. Chodziło o to, aby z ulgi mogli skorzystać tylko mieszkańcy Łomży, którzy tu rozliczają podatek dochodowy, w którym miasto ma udziały. W ubiegłym tygodniu prezydent przedstawił stosowną autopoprawkę. Jak tłumaczył ratusz „po wyrobieniu Karty Seniora, jej posiadacze będą musieli udać się do siedziby Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji przy ul. Spokojnej i przedłożyć kserokopię pierwszej strony PIT z "prezentatą" Urzędu Skarbowego w Łomży. Na wydanie elektronicznego biletu „zerowego” trzeba będzie poczekać około dwóch tygodni.” Ratusz zaznaczał, że niezbędne jest jeszcze wypracowanie odpowiednich procedur oraz wdrożenie rozwiązań technicznych, a poza tym dopiero w drugiej połowie października kończy się okres trwałości projektu unijnego w ramach którego miasto kupiło autobusy, dlatego uchwała wejdzie w życie dopiero od 1. listopada.
I wydawało się, że tym razem nie będzie już żadnych przeszkód, aż radny Zbigniew Prosiński zapytał dlaczego niepełnosprawne dzieci i młodzież, które także w środę były dopisywane do grupy z bezpłatnymi przejazdami MPK, zyskali to prawo tylko na przejazdy do domu, szkoły czy lekarza, a seniorzy po 60 roku życia bezpłatne przejazdy mają mieć po całym mieście.  
Konsternacja była wielka, bo radny złożył formalny wniosek, aby i niepełnosprawnym dzieciom i młodzieży pozwolić jeździć za darmo po całym mieście. Wniosek był logiczny i zasadny – nikt nie miał wątpliwości, że takie zwolnienia powinni otrzymać. 
- Problemem było chyba to, że ten wniosek padł nie z tej strony sceny – mówi radny Prosiński, bo po dłuższej dyskusji większością głosów został on przez Radę odrzucony. 
Argumenty przeciwników nie dotyczyły zasadności zastosowania takiego zwolnienia, ale wniosku, procedury i czemu dopiero teraz... Przewodniczący Rady Miejskiej Wiesław Grzymała i wiceprzewodnicząca Alicja Konopka dopytywali czy radny Prosiński ma wyliczone koszty jakie ulga spowoduje i z jakich środków mają być pokryte. Nie przekonały ich nawet słowa radcy prawnego Urzędu Miejskiego, Mieczysława Jagielaka, że wniosek radnego może być głosowany, a decyzja o ulgach należy wyłącznie do Rady Miejskiej jako właściciela MPK.
- Pośpiech  przy tworzeniu prawa nie jest dobrym sprzymierzeńcem – stwierdził w pewnym momencie wiceprzewodniczący Janusz Mieczkowski  sugerując, żeby uchwałę przyjąć w wersji zaproponowanej przez prezydenta, a kwestię rozszerzenia bezpłatnych przejazdów niepełnosprawnych dzieci i młodzieży na całe miasto przegłosować na następnej sesji. Radna Elżbieta Rabczyńska zaproponowała, aby wniosek radnego skierować do Komisji Gospodarki Komunalnej. Prosiński dopytywał, czy chce go skierować do komisji wraz z całą uchwałą, ale okazało się, że nie.
- Oczekiwanie społeczne jest takie, aby uchwałę podjąć dzisiaj – oznajmił przewodniczący Grzymała, który formalnie najpierw poddał pod głosowanie wniosek radnego Prosińskiego o wykreślenie z prezydenckiego projektu słów, które ograniczają skąd odkąd mogą jeździć niepełnosprawni. Większość głosujących, z rządzącej miastem grupy PiS była przeciwko. Później wszyscy radni jednomyślnie przegłosowali uchwałę w wersji zaproponowanej przez prezydenta, po czym wszyscy zagłosowali za tym, aby komisja gospodarki komunalnej zajęła się i przedstawiła na jedną z najbliższych sesji projekt uchwały umożliwiający bezpłatne przejazdy MPK dla niepełnosprawnych dzieci i młodzieży po całym mieście.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę