Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Chóralna pieśń dla Papieża Polaka

26. rocznicę pobytu Jana Pawła II w Łomży oraz dokonanej przez niego wówczas koronacji wizerunku Matki Bożej Łomżyńskiej Pięknej Miłości w katedrze uczczono specjalnym koncertem „Cantate Deo”. Wzięło w nim udział pięć chórów z Łomży i Ostrołęki oraz orkiestra Filharmonii Kameralnej, dla której było to jednocześnie zakończenie sezonu artystycznego 2016/2017. – Pokusiłem się, żeby specjalnie na ten koncert przygotować nowe melodie do tekstów świętego Jana Pawła II i dzisiaj było ich pierwsze wykonanie! – mówi Henryk Gadomski, dyrygent ostrołęckiego chóru „Cantilena”, który w 1991 roku śpiewał w Łomży przed papieżem, a teraz obchodzi 35-lecie.

Wspólne koncerty łomżyńskich chórów oraz tych z sąsiednich miejscowości stały się już tradycją, a ich każdorazowym zwieńczeniem jest czerwcowy występ w łomżyńskiej katedrze. Tym razem przed liczną publicznością wystąpiły: chór kameralny Amici z MDK-DŚT pod dyrekcją Anny Kurowskiej, prowadzony przez Piotra Dąbrowskiego chór Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Łomży, chór parafii Krzyża Świętego Spes Unica Katarzyny Szmitko, chór katedralny Vox Humana dyrygenta Roberta Kuleszy i ostrołęcki chór młodzieżowy Cantilena p/d Henryka Gadomskiego, a w kilku utworach towarzyszyła im orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego.
– Cieszy mnie, że spotykamy się regularnie, nie tylko przy okazji kolejnych rocznic pobytu papieża Jana Pawła II w Łomży, ale też przy innych – zauważa Robert Kulesza, pod którego kierunkiem chór Vox Humana zajął niedawno drugie miejsce w festiwalu pieśni sakralnej „Łapskie Te Deum”. – Zaczęło się od Cecyliady, później były wspólne kolędowania, koncert pasyjny czy koncerty patriotyczne, a ta data czerwcowa, związana nie tylko z pobytem tutaj świętego Jana Pawła II, ale i koronacją obrazu, jest już takim stałym punktem naszej współpracy.
U stóp ołtarza prezentowało się kilka pokoleń chórzystów, którzy zaśpiewali dawne polskie pieśni sakralne, utwory bardzo znanych kompozytorów jak np. Jan Sebastian Bach czy kompozycje współczesne. Z kolei spośród pięciu utworów wykonanych przez chór „Cantilena” dwa skomponował jego dyrygent Henryk Gadomski, który w tym roku będzie obchodzić aż trzy jubileusze: 35-lecie istnienia chóru, 60-lecia pracy pedagogicznej i 80 urodziny. 
– Skomponowałem muzykę do tekstów naszego świętego Jana Pawła II, „Renesansowego psałterza – Emilii matce mojej” i „Magnificat” – mówi Henryk Gadomski. – Jan Paweł II jest obecny w życiu naszego chóru od tego pamiętnego 1991 roku, kiedy to przygotowaliśmy dla niego specjalny program i od tej pory zawsze mamy w repertuarze jego teksty, albo utwory innych twórców o nim opowiadające. 
Finałem koncertu były dwa utwory wykonane wspólnie przez połączone siły wszystkich chórów oraz Filharmonii Kameralnej: „Panis Angelicus” Cesara Francka i „Aprite le porte a Cristo”, czyli hymn napisany przez ks. Marco Frisinę na beatyfikację Jana Pawła II, a w pierwszym z nich jako solistka zaśpiewała 12-letnia Lidia Czajkowska z Państwowej Szkoły Muzycznej w Zambrowie.
– Poszło dobrze! – mówi Lidia Czajkowska. – Stres trochę był, bo to mój pierwszy taki duży koncert w katedrze i z orkiestrą, ale jak już zaczęłam śpiewać  było już lepiej. 
– Lidia śpiewała już solo kilka utworów w naszym zambrowskim chórze, więc pomyślałem, że warto zaprosić ją również tutaj, tym bardziej, że to do mnie zwrócił się dyrektor Zarzycki z prośbą o wytypowanie młodej wokalistki do wykonania „Panis Angelicus” – mówi Piotr Dąbrowski, który tego dnia był jednym z najbardziej zapracowanych uczestników koncertu, bo nie tylko zajmował się swą uczennicą, ale też poprowadził chór PSM oraz zaśpiewał gościnnie w chórze Vox Humana.
Finał takiego koncertu mógł być tylko jeden: chóralnie odśpiewana przez wszystkich „Barka”, jedna z ulubionych pieśni Jana Pawła II. 
– Mijający sezon artystyczny był dla nas bardzo intensywny, ale też owocny – ocenia Jan Miłosz Zarzycki. – Rozpoczęliśmy go XII Międzynarodowym Festiwalem Kameralistyki Sacrum et Musica, zwieńczonym mozartowskim „Requiem”. Jeszcze we wrześniu nagraliśmy naszą dziesiątą płytę, a w listopadzie i grudniu wydaliśmy trzy, z których dwie otrzymały wkrótce nominacje do Fryderyka. W styczniu koncertowaliśmy w Grodnie na zaproszenie Konsulatu Generalnego RP, nagraliśmy też z kontrabasistą Jackiem Miruckim kolejną płytę,, która zostanie wydana na jesieni bieżącego roku, a w lutym zostaliśmy zaproszeni do wykonania koncertu w Filharmonii i Operze Podlaskiej w Białymstoku. W trakcie całego sezonu artystycznego gościliśmy też znakomitych artystów z całego świata i z Polski, jak: Stefan Fraas, Nurhan Arman, Robert Austin, Eugen Indjic, Jakub Jakowicz, Waldemar Malicki, Jacek Wójcicki czy Jacek Szymański.

Wojciech Chamryk
Zdjęcia: Elżbieta Piasecka-Chamryk

240308092554.png
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę