Bez palmy i ze zwężeniem na Meblowej... taniej
W biurowcu PPŁ nie będzie palmy, a ulica Meblowa, tylko w części będzie dwujezdniowa! Zmiany w projektach dwóch najbardziej kosztownych planowanych inwestycji zapowiedział prezydent Łomży. Dzięki nim ma być trochę taniej... Z biurowca ma m.in. zniknąć palma i jedna z dwóch wind wewnętrznych. Jak mówił wiceprezydent Beniamin Dobosz dzięki zmianom w planie koszty mają spaść o około milion złotych. Znacznie większe oszczędności będą na Meblowej. - Podjąłem decyzję, że drugi etap ulicy Meblowej będzie ulicą jednojezdniową – mówił w piątek prezydent Mieczysław Czerniawski zaznaczając, że jest już za późno aby także jako jednojezdniowy był budowany odcinek Meblowej planowany do realizacji w pierwszym etapie.
Mówiąc o ograniczeniu inwestycji na Meblowej prezydent Czerniawski zaznaczył, że jeśli będzie potrzeba i pieniądze, to będzie można kiedyś dobudować tam drugi pas jezdni.
Zatem nowa ulica Meblowa na długości 800-metrów od strony Wojska Polskiego będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a – na długości ok. 1,2 km - od ul. Poznańskiej tylko jedną jezdnię z pasami ruchu w obu kierunkach. Obie części Meblowej – wąska i szeroka - spotkają się na dużym rondzie, którym ma się zakończyć realizacja pierwszego etapu budowy ulicy.
Jest ze wszech miar słuszne ograniczenie budowy ulicy Meblowej, która zgodnie z dotychczasowymi planami miała mieć na całej długości dwie osobne jezdnie w sumie z czterema pasami asfaltówki, a obok nie tylko chodnik i ścieżka rowerowa, ale także tzw. drogi serwisowe. Prezydent mówi, „że jest za późno” by móc zrezygnować z budowy dwujezdniowej ulicy Meblowej na odcinku 800 metrów.
Szkoda, że mimo iż uwagi odnośnie tego pomysłu zgłaszaliśmy już od blisko roku, opamiętanie w ratuszu przyszło za późno.
Miliony dotacji na drogi w Łomży
Gdy prezydent mówił o ograniczeniu planów z Meblową zarząd województwa podlaskiego decydował o przeniesieniu z listy rezerwowej na podstawową projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego projektu trzeciego etapu usprawnieniu połączeń drogowych na terenie Łomży. Jednym z jego elementów jest właśnie budowa „brakującej” części ulicy Meblowej – tej od strony ul. Poznańskiej. Poza ul. Meblową w ramach projektu przebudowane mają zostać także ulice: Przykoszarową i Browarną wraz z mostem nad rzeką Łomżyczka. (Pierwotnie projekt zakładał także dobudowę ulicy Zawadzkiej aż do Zawad, ale ze względu na wysokie koszty miasto z tej części zrezygnowało). Wartość całej inwestycji szacowana jest na prawie 32 mln złotych.
- Zarząd Województwa zgodził się równocześnie na podniesienie poziomu dofinansowania z przewidywanych wcześniej 60 procent do 90 procent – poinformował Jan Kwasowski, rzecznik marszałka województwa. - W związku z tym Łomża otrzyma z RPO na ten cel ponad 28,7 mln zł.
Warto przypomnieć, że dzięki unijnym dotacjom w pierwszym etapie „usprawniania połączeń drogowych” w Łomży zmodernizowano Al Piłsudskiego, fragment Al. Legionów od Piłsudskiego do Konarzyc, oraz ulice Spokojna z wybudowaniem jej nowej części tworząc przedłużenie dla ul. Przykoszarowej. Drugi etap „usprawniania” jest teraz realizowany – to modernizacja dwóch odcinków ul. Sikorskiego (od Nowogrodzkiej od Wojska Polskiego i od Ronda Lutosławskiego (przy ZUS) do mostu Hubala), oraz Szosy do Meżeniana.