Płatna obwodnica Zambrowa
Od 31 października kierowcy ciężarówek i autobusów zapłacą za przejazd 379 km nowych dróg - wynika z projektu rozporządzenia, nad którym pracuje ministerstwo transportu. Myto w systemie viaTOLL trzeba będzie płacić m.in. na obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa. Obecnie elektronicznym mytem objętych jest 2190 km dróg, a docelowo ma być to 7 tys. km. Opłaty za przejazd są pobierane od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz od autobusów niezależnie od ich masy.
Jak wynika z projektu rozporządzenia, rozszerzenie sieci dróg, na których pobierana jest opłata za pośrednictwem systemu viaTOLL, nastąpi w dwóch etapach. Od końca października e-myto ma być pobierane na 379 km nowych dróg, w tym na odcinkach autostrad A1, A2, A4, zarządzanych przez GDDKiA, dróg ekspresowych S5, S7, S11. Płatny ma być także przejazd autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego, południową obwodnicą Gdańska, oraz mierzącą około 16km obwodnicą Zambrowa i Wiśniewa.
W drugim etapie do systemu e-myta ma być dodanych kolejnych 121 km dróg, w tym odcinki dróg ekspresowych S2, S3, S7, S17 i S79. Przykładowo mają to być warszawski odcinek S2 z Konotopy do węzła Puławska, czy S17 między węzłami Kurów Zachód i Jastków. Te odcinki mają być płatne od 1 grudnia br.
Resort transportu szacuje, że wpływy z poboru opłat na kolejnych 500 km dróg przekroczą 1 mld 759 mln zł do końca 2018 r. Z tej kwoty ponad 44 mln zł ma trafić do Krajowego Funduszu Drogowego jeszcze w tym roku. W kolejnych latach wpływy mają przekraczać 300 mln zł rocznie. Natomiast koszty rozszerzenia systemu oszacowano na ok. 167,5 mln zł.
Poprzednie rozszerzenie systemu nastąpiło 30 marca br. - ogólnopolska sieć dróg płatnych objętych systemem e-myta powiększyła się wówczas o 160 kilometrów.