czwartek, 22 lutego 2018 napisz DONOS@

Ksiądz, rabin i muzułmanka dialogują w Centrum Katolickim

Rozmawiali spokojnie, kulturalnie i rzeczowo o podstawach swojej wiary: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu. Zastanawiali się nad życiem obok siebie wyznawców różnych religii bez konfliktów i nienawiści. Rozważali złą rolę radykalnych fundamentalistów we wzniecaniu wojen religijnych i zamachów terrorystycznych. Dyskutowali, czy Polacy i łomżyniacy są tolerancyjni: duszpasterz młodzieży Diecezji Łomżyńskiej ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i Satsita Khumaidova z Fundacji Ocalenie, działającej na rzecz uchodźców z Czeczenii.

Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i Satsita Khumaidova
Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i Satsita Khumaidova
Sala Centrum Katolickiego
Sala Centrum Katolickiego
Satsita Khumaidova
Satsita Khumaidova
Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i Satsita Khumaidova
Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i Satsita Khumaidova
Naczelny rabin Polski Michael Schudrich
Naczelny rabin Polski Michael Schudrich
Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich
Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich
Ks. Jacek Czaplicki
Ks. Jacek Czaplicki
Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i Satsita Khumaidova
Ks. Jacek Czaplicki, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i Satsita Khumaidova
Henryk Gała
Henryk Gała
Prowadzący Jacek Babiel
Prowadzący Jacek Babiel

Kamil Kamiński z Fundacji Ocalenie powitał kilkadziesiąt przybyłych na spotkanie międzyreligijne osób i przeprosił, razem z prowadzącym debatę Jackiem Babielem, za nieobecność chorego imama muzułmańskiego Jarosława Banasiaka.

„Nasz Bóg lubi dwa słowa: monoteizm i Księga...”
Pierwsze pytanie stanowiło propozycję, aby w krótkich słowach każdy przedstawił swoje wyznanie.
Rabin Michael Schudrich żartował, że ma tylko około minuty na każde tysiąc lat historii i rozwoju judaizmu. Przypomniał, że podstawę religii Żydów stanowi pięcioksiąg Mojżeszowy sprzed około 3 300 lat, z którego pochodzi, m.in., Dekalog - 10 przykazań. - Ale powstaje pytanie, jak praktycznie pełnić wolę Boga, i dlatego jest wyodrębnionych aż 613 nakazów i zakazów, a około 1 300 lat temu powstał Talmud, zawierający szczegółowe interpretacje – mówił rabin. - My nie mamy papieża, tak jak katolicy, jest naczelny rabin. Od ludzi, którzy go słyszeli, zależy, czy będzie zaakceptowany.
- Nasz Bóg lubi dwa słowa: monoteizm i Księga, czyli Tora, Biblia i Koran – nawiązał ks. Jacek Czaplicki. - Nasze religie przenikają się, ale my uwierzyliśmy w Joszua dwa tysiące lat temu, że to Zbawiciel, Mesjasz, wy na Niego czekacie. Dodajemy cztery ewangelie i listy św. Pawła, św. Piotra  czy św. Jana i innych. Kiedy czytam słowa Chrystusa, odnajduję miłość do wszystkich. Przykładem miłości do cudzoziemców jest Samarytanka. W prawosławiu są kościoły autokefaliczne, gdzie bardzo ważny jest głos patriarchów i biskupów; w protestantyzmie jest jeszcze bardziej liberalnie. My wierzymy w dogmat o nieomylności papieża, kiedy mówi w sprawach wiary ex cathedra.
Jako przykład dialogu ksiądz pokazał książkę „W niebie i na ziemi”, zapis rozmów przyjaciół z Buenos Aires: ówczesnego kard. Jorge Bergoglio (papież Franciszek) i rabina Abrahama Skórki. Satsita Khumaidova opowiadała, jak z okazji jej urodzin w sierpniu 1962 r. zarżnięto barana, który został przez jej rodziców złożony za nią Bogu w ofierze. Przypomniała pięć filarów wiary islamu: uznanie jednego Boga, którego prorokiem jest Mahomet, modlitwę, post, jałmużnę – 10 procent dochodu dla biednych i obowiązek pielgrzymki do świątyni w Mekce. - Wiary nie trzeba bronić – przekonywała Satsita. - Bronic trzeba i modlić się za człowieka, szczególnie tego, który nie wierzy.

Kto wywołuje krwawe konflikty między religiami?
Jacek Babiel stawiał w pytaniu tezę, że powodem wojen i terroryzmu są radykalni fundamentaliści.
- Wiara w judaizmie to najlepsza droga do Boga dla mnie, ale nie mogę decydować, że także dla innego człowieka – zadeklarował rabin. - Są i inne drogi. Tak jak w komputerze: ja klikam ikonkę drukarki, moja żona klika do drukowania z paska pliku, a pracownik mojego biura w control p.
Ks. Jacek ubolewał, że chrześcijaństwo miało wyprawy krzyżowe, ale problem współcześnie o wiele większy niż niechlubna przeszłość stanowi nowa ewangelizacja: ludzie ochrzczeni nie chodzą do kościoła. - W ujęciu fundamentalistów i radykałów, konflikty są, od kiedy wypaczyli, zepsuli wiarę w Chrystusa. Możemy żyć bez konfliktów, odkrywając Boga i Jego słowo w sobie, tworząc kulturę spotkania, jak dzisiaj, bo zgadzamy się z waszą troską o życie.
- Wojny w Gruzji i Czeczenii też tworzą ludzie, to najokrutniejsze, kiedy człowiek przestaje być człowiekiem – mówiła Satsita. - Mamy wspólne zasady: nie zabijaj, nie kradnij, nie rób drugiemu, czego nie życzysz sobie. Nie jest jeszcze tak źle, dobra jest więcej. Wiara pomaga, żeby był pokój.

Czy Polacy i łomżyniacy są na co dzień tolerancyjni?
Na pytanie Jacka Babiela rabin Michael Schudrich odpowiadał kilka minut. Zwrócił uwagę na sześć lat okupacji niemieckiej i na 44 lata okupacji rosyjskiej po wojnie. Jego zdaniem, ostatnie 200 lat Polska stale była w okupacyjnej opresji. Dziwi go dowcip, gdy polski pesymista mówi „Gorszy nie mogę być”, a polski optymista, że „Mogę być gorszy”, ponieważ 24 lata wolności po roku 1989 są czasem wyzwania. - Każdy naród ma takich, którzy nienawidzą drugiego, tacy ludzie był zawsze i wszędzie. Problem jest wtedy, gdy dobry człowiek widzi coś złego i milczy, że to nie jego sprawa.
Rabin nawiązał do jakiejś kobiety – nie wskazując: Żydówka, Polska czy Czeczenka: ona w Łomży nie boi się całej społeczności, tylko kilku łobuzów, przed którymi nikt jej nie będzie bronić. 
Ks. Jacek Czaplicki pytanie o budowę meczetu lub synagogi w mieście ośmiu kościołów, zborów Świadków Jehowy i zielonoświątkowców uznał za „bardzo trudne”, „poza zasięgiem myślenia”.
- Chcielibyśmy mieć mały lokal, gdzie moglibyśmy modlić się za to miasto i za ten kraj, żeby był pokój... – wyznała Satsita. - Nie chcemy szokować, bo wiemy, że Łomża jest monoteistyczna, ale to byłby dobry przykład na całą Polskę. Ja bronię miasta, gdzie mieszkam, które jest moim domem...

Mirosław R. Derewońko


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0