Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Jest dobrze. Przed nami... (katastrofa?) obligacje.

Główne zdjęcie
źródło: Studium Porównawcze Kredytu i Obligacji dla Miasta Łomża

„Analiza wskazała, że pozyskanie przychodu w formie kredytu spowoduje złamanie wskaźnika obsługi długu w 2015 i 2016 roku” - czytamy w dokumencie pod nazwą „Studium Porównawcze Kredytu i Obligacji”, którym prezydent Mieczysław Czerniawski chce przekonać radnych Łomży do zgody na emisję miejskich obligacji. To właśnie one mają być lekiem na finansowe kłopoty Łomży, bo miasto tylko w tym roku na pokrycie deficytu, czyli dziury w budżecie, musimy gdzieś zdobyć ponad 24 mln zł. „Symulacja spłaty długu w przypadku emisji obligacji wykazała, że Miasto zachowa zdolność obsługi długu w całym okresie objętym Wieloletnia Prognozą Finansową” - czytamy w dokumencie, przygotowanym na zlecenie prezydenta przez warszawską firmę Dragon Partners.

źródło: Studium Porównawcze Kredytu i Obligacji dla Miasta Łomża
źródło: Studium Porównawcze Kredytu i Obligacji dla Miasta Łomża
źródło: Studium Porównawcze Kredytu i Obligacji dla Miasta Łomża
źródło: Studium Porównawcze Kredytu i Obligacji dla Miasta Łomża

Autorzy opracowania na wstępie opisują czym są obligacje i podkreślają, że coraz więcej samorządów – już blisko pół tysiąca w kraju - zdecydowało się na ich emisję, ale z przytoczonych danych wynika, że w ubiegłym roku gwałtownie załamała się dynamika tego rynku. „Dynamika rynku rok do roku, w 2011 r. wyniosła 32,2%, a w 2012 r. 8,8% sięgając 15,6 mld PLN” - czytamy w dokumencie.
Znaczna część wstępu poświęcona jest także zmianie we wskaźnikach obsługi długu, a przede wszystkim wejściu od przyszłego roku nowego sposobu wyliczania dopuszczalnego zadłużenia samorządów w Polsce zgodnie z art. 243 „nowej” ustawy o finansach publicznych z 2009 roku, którego spełnienie, jak się okazuje, dla Łomży może być rzeczywistym problemem. 

Obligacje tańsze i... bezpieczniejsze
W drugiej części opracowania przedstawiono porównanie głównych aspektów ekonomicznych finansowania w formie kredytu i obligacji dla Miasta Łomża. W ocenie autorów opracowania Łomża jest w stanie wynegocjować marżę dla obligacji na poziomie od 1,00% do 1,35%. Przyjęta do obliczeń porównywalnych marża kredytu 1,34% ma być  średnią marży trzech ostatnio pozyskanych kredytów. Założono także wartości stóp WIBOR na tym samym poziomie, równym 4% w całym okresie trwania symulacji i harmonogramu spłaty kredytu zgodnego z harmonogramem wykupu obligacji. I przy takich założeniach sumaryczne odsetki w latach 2013 – 2027 dla kredytu wynieść by miały 24,3 mln zł, a dla obligacji 21,9 mln zł. A zatem różnica w kosztach obsługi długu to 2,44 mln zł na korzyść obligacji. 
Przeanalizowano również harmonogramy spłaty długu z kredytu i obligacji, które zintegrowano z obecnym zadłużeniem Łomży. 
„Analiza wskazała, że pozyskanie przychodu w formie kredytu spowoduje złamanie wskaźnika obsługi długu w 2015 i 2016 roku. Symulacja spłaty długu w przypadku emisji obligacji wykazała, że Miasto zachowa zdolność obsługi długu w całym okresie objętym Wieloletnia Prognozą Finansową” - czytamy w dokumencie.

Miasto na krawędzi
Mimo zapewnień władz miasta, że sytuacja finansowa Łomży jest dobra, i o wiele lepsza niż np. Białegostoku czy Suwałk, to z opracowania wyłania się obraz, który każe poważnie pochylić się nad kasą miasta. Autorzy opracowania analizując dochody i wydatki Łomży wskazują  konieczność zaciskania pasa przez kilka najbliższych lat. 
„Według przeprowadzonej symulacji wzrost wydatków bieżących bez obsługi długu o 1%, narazi Miasto w latach 2013-2014 na możliwość niespełnienia wymogów art. 243 ufp. Dopiero w 2017 roku różnica między dopuszczalną a planowaną obsługą długu ma przyjąć wartość odporną na wzrost wydatków bieżących nawet o 4%.”  
Autorów raportu niepokoją także zapisane w budżecie wysokie wpływy ze sprzedaży majątku miasta. Tylko w ciągu trzech lat  2013-2015 budżet Łomży miałyby zostać zasilony z tego tytuły kwotą niemal 22 mln zł. 
„W naszej ocenie informacja, że ponad połowa wartości relacji cząstkowej w 2013 roku wynika ze sprzedaży majątku stanowi ujawnienie istotnego ryzyka wynikającego z dużej niepewności realizacji prognoz sprzedaży majątku.(...) Wykonanie 50% założonych wielkości spowoduje złamanie wskaźnika obsługi długu, dlatego też zaleca się dołożenie wszelkich starań by wykonać prognozowaną sprzedaż majątku na poziomie min. 75% przyjętych obecnie wielkości.”
Dodajmy, że zakładane na ten rok wpływy ze sprzedaży majątku miasta określone zostały na 9 mln zł, czyli niemal trzy razy więcej niż udawało się osiągać w ubiegłym roku i trzy razy więcej niż uzyskano w 2011r.

240206081801.gif

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę