Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

Tajemnice 600-lecia Łomży

Jaki będzie budżet na organizację uroczystości 600-lecia nadania praw miejskich Łomży, co mają się odbywać 15., 16. i 17. czerwca 2018 roku? Nie wiadomo. Czy będzie w Łomży pomnik księcia Janusza I Mazowieckiego i fontanna na Starym Rynku, czego od około 30 lat chcą mieszkańcy...? - Ech, dobre pytanie – westchnęła Agnieszka Muzyk, wiceprezydent miasta. Natomiast wiadomo, co będzie ze starą halą targową. - Straszyła dziesiątki lat, my za swojej kadencji ją wyremontujemy, ale bardzo cierpimy, że nie na 600-lecie – ubolewała zastępczyni prezydenta Mariusza Chrzanowskiego na spotkaniu z ok. 30-oma ludźmi, np., z instytucji sztuki i kultury w mieście, którzy przez blisko 3 kwadranse spierali się o ewentualne logo 600-lecia. Ratusz odmówił prezentacji go w 4lomza.pl, za to wiceprezydent Muzyk wszem przekazała, co z halą targową: na 600-lecie zostanie zasłonięta.

Ewa Sznejder naczelnik ratuszowego Centrum Współdziałania Społecznego na tle "loga" 600-lecia Łomży. Zdjęcie nadesłane przez Czytelnika.
Ewa Sznejder naczelnik ratuszowego Centrum Współdziałania Społecznego na tle "loga" 600-lecia Łomży. Zdjęcie nadesłane przez Czytelnika.

Skoro tylu zacnych, szanownych i wykształconych obywateli 599-letniego miasta dyskutowało o kolorach, cyferkach i literkach na znaku 600-lecia Łomży (autorstwa uczennicy lub ucznia Liceum Plastycznego), poprosiliśmy o wysłanie go do naszej redakcji, aby podyskutować o nim mogli także Czytelnicy w mieście, kraju i za granicą. - W dniu dzisiejszym zostały zaprezentowane dwa kolejne warianty logo na 600-lecie nadania praw miejskich Łomży – odmawia jako pierwszy Łukasz Czech z ratusza. - Komisja konkursowa, powołana przez Liceum Plastyczne w Łomży, po wysłuchaniu uwag zespołu ds. obchodów 600-lecia, dokona wyboru jednego z wariantów. Po wyborze zostanie podpisana umowa o przekazaniu praw autorskich do znaku i dopiero wtedy Urząd Miejski stanie się właścicielem. W sprawie udostępnienia prezentacji projektów logo należy zwrócić się do dyrekcji Liceum Plastycznego, gdyż właścicielką obu znaków jest uczennica tej szkoły – doradza urzędnik. 
- Naczelnik Karolina Krzykowska zdecyduje – odmawia także pokazania obrazka dyrektor Liceum Plastycznego Lidia Radziwanowicz. Kluczowa w sprawie obrazka naczelnik wydziału komunikacji medialnej i promocji Karolina Krzykowska zaraz po spotkaniu znika z pola widzenia podwładnych.

„W głowach wielu osób w mieście rodzi się pomysł...”
Przymuszony wiadomą pospólstwu jak zły szeląg otwartością i transparentnością – ulubione słowa włodarzy łomżyńskiego ratusza – niby średniowieczny Wincenty Kadłubek przystępywam do opisu tajemniczego znaku, skrywanego przed oczyma gawiedzi. Trzy kamieniczki pod filarami ukazane frontalnie z nałożonymi na nie z przodu trzema cyframi: 6, 0, 0. Aby skrywana tajemnica tajemnic ratusza i „Plastyka” została Państwu jeszcze mocniej odsłonięta, dodamy, że na tym napis „Łomża”.
Zostawmy jednakże transparentność znaku, skoro trza opisać tyle spraw o treści, jaka pod znakiem się skrywa. Wzbierające wśród uczestników zespołu emocje, jak wulkany i gejzery na sesjach Rady Miasta, uspokoiła dopiero Agnieszka Muzyk, przypominająca ideę znaku 600-lecia: miał on łączyć wspólnotę mieszkańców i środowisk, a nie na samym początku rozbudzać takie silne kontrowersje. - Warto się powstrzymać z ogłoszeniem logo – stwierdziła nieoczekiwanie o odłożeniu ogłoszenia wyniku prac twórczych młodych twórców, obiecując autorce omawianej pracy nagrodę. - Chodzi o to, żeby zbudować wspólnotę – zaapelowała, zapraszając na nadzwyczajną sesję Rady Miasta 14. czerwca 2017 do auli II LO. Mogła nie wiedzieć, że w tymże liceum 13. czerwca 2008 r. ówczesny prezydent Łomży Jerzy Brzeziński na – jak określano - kulminację 590. rocznicy rozdawał jantary, srebrne, i słuchał go Mariusz Chrzanowski i wielu z uczestniczących w zespole 600-lecia działaczy. Pisaliśmy wtedy, że prezydent Brzeziński, wspominając księcia Janusza I Mazowieckiego i jego akt nadający prawa miejskie Łomży mówił, że „w głowach wielu osób w mieście rodzi się pomysł, aby za 10 lat, gdy miasto będzie świętowało 600. rocznicę powstania, odsłonić pomnik księcia.”. Minęła jego kadencja, kadencja Mieczysława Czerniawskiego, rządzi Mariusz Chrzanowski i pomysł ten ciągle się rodzi...

Komiks z dziejów Łomży i mural z dworem na Dwornej
Patronat nad przyszłorocznym jubileuszem Łomży miałaby objąć TVP: bloki śniadaniowe, informacyjne, pogodowe i fragmenty koncertu. Agnieszka Muzyk zastrzegła, że nie poda szczegółów, dopóki nie ma pieniędzy i podpisanej umowy na pomysły. Zapytałem, ile pomysłów i na jaką kwotę zgłosili działacze grup; obiecała informację pisemnie. Rozwiała wątpliwości, że miasto wyda aż 2 monografie: wyda 1 pod red. prof. Krzysztofa Sychowicza. Ks. Witold Jemielity przygotowuje kompendium podstawowe z historii, a dr Małgorzata Frąckiewicz nada mu kształt atrakcyjny dla dzieci i młodzieży. Zgłosiłem pomysł formy,  komiksu. - Cały rok wypełni aktywność, abyśmy wiele sił zewnętrznych wciągnęli w świętowanie – planowała wiceprezydent, zapowiadając obecność na jubileuszu „najważniejszych osób w naszym państwie”. Być może, pojawią się 4 murale w cyklu „Ku Niepodległej”: etnograf i konspirator Adam Chętnik na dziedzińcu muzeum, Powstanie Styczniowe na Wojska Polskiego, na Polowej przyrodnik Jakub Waga i na Rządowej Cud nad Narwią, „w innym ujęciu niż dotychczas”, zapowiedziała. Myśli się o muralu z księciem Januszem I – proponowałem okolice Dwornej i dwór książęcy. Wiceprezydent chce co miesiąc od września wydawnictwa, „co się robi, co się zrobiło i co się będzie robić”. Pomysł działacza z ŁTN uczczenia księcia kwiatami przy grobie w archikatedrze warszawskiej uznała za „znakomity, a do tego bezkosztowy, prawie”. Dyrektor Jarosław Antoniuk z teatru proponował instalacje, opowiadał o XXX Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Walizka.   

Mirosław R. Derewońko


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę