Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 29 marca 2024 napisz DONOS@

Kolejowe inwestycje w regionie

Główne zdjęcie
Tory kolejowe w Łomży w obrębie starego dworca kolejowego (fot archiwum)

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało do konsultacji społecznych projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej przyjętą przed rokiem uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Jeśli chodzi o plany rewitalizacji kolei w regionie te się nie zmieniają. Wśród zapisanych w KPK inwestycji są także te na torowiskach prowadzących do Łomży.

We poniedziałek informowaliśmy o planach PKP modernizacji linii kolejowej nr 36 Ostrołęka – (Śniadowo) - Łapy w związku z planami wykorzystania jej jako linii objazdowej podczas planowanej wielkiej modernizacji odcinka Rail Baltiki od Czyżewa do Białegostoku. (zobacz: Pociągi pojadą przez Śniadowo). Już wcześniej kolejarze wartość tej inwestycji, która ma być finansowana ze środków ma modernizację Rail Baltiki, określali na około 70 mln zł.
To jednak nie wszystkie pieniądze jakie w najbliższych latach mają zostać wydatne na kolej w regionie Łomży. Kolejarze planują także modernizację torowiska prowadzącego ze Śniadowa do Łomży. To linia kolejowa nr 49 o długości 17,2 km. Zarówno ona jak i linia nr 36  Ostrołęka - Łapy widnieją na liście inwestycji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Obie wskazane są jako inwestycje podstawowe na „liście projektów RPO objętych KPK”.  Wartość prac na linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo – gr. województw podlaskiego i mazowieckiego (67 km długości) oszacowano w nim na 41,3 mln zł, natomiast koszty rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża szacowane są na 35,9 mln zł.  Jeszcze w ubiegłym roku PKP zleciło opracowania tzw. „studium wykonalności” dla tych inwestycji. Opracowanie przygotowuje warszawskie Biuro Realizacji Inwestycji Koltech Inwestor. 

Torów miało już nie być
Na początku 2013 roku zarządca infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, umieściła obie linie - nr 36 (Ostrołęka - Śniadowo - Czerwony Bór - Czarnowo - Kulesze Kościelne - Jamiołki - Sokoły - Łapy) oraz nr 49 (Śniadowo – Łomża) - na liście linii kolejowych, które miały być przeznaczone do definitywnego zamknięcia wraz z końcem 2013 roku. Po protestach mieszkańców i samorządów obie linie z listy wykreślono. Wówczas też władze województwa podlaskiego zapowiedziały chęć zainwestowania w kolej do Łomży większych środków z tworzonego wówczas „nowego” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. I tak też się stało. W dokumencie z przyznanych województwu unijnych środków pomocowych na transport przeznaczonych zostało 208 mln euro, z czego 48 mln euro na projekty kolejowe. 

Dodajmy, że na liście projektów RPO objętych KPK do 2023 roku z województwa podlaskiego znajduje się sześć projektów na łączną wartość 278 mln zł.

240308092554.png

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę