Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 20 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Uczniowie „Pierwszego” lepsi na maturze niż „Drugiego”

Główne zdjęcie
Jerzy Łuba, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Łomży

Szlachetna rywalizacja na poziomy nauczania i obrazujące je wyniki matur trwa od lat między I LO z 400-letnią tradycją oraz II LO, które także do tradycji historycznej chętnie się przyznaje. Stało się „tradycją współczesności” w Łomży, że o prymat walczą „Pierwsze” i „Drugie”. W podsumowaniu Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży oba licea na maturze 2015 wypadły 100-procentowo znakomicie pod względem zdawalności, jednak pod względem liczby punków za wiedzę wyraźnie góruje „Pierwsze”. Pozostałe łomżyńskie licea i technika na maturach wypadły... słabiej.

W podsumowaniu wyników matur OKE nie formułuje ocen - szkołom, nauczycielom ani uczniom - za czas, trud i starania, jakie włożyli w przygotowanie do egzaminów. OKE  podaje w dziesiątkach tabel wyniki z matur, jakie uczniowie poszczególnych liceów i techników uzyskali z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych. Tysiące liczb mają oddawać obraz poziomu wiedzy i umiejętności młodego pokolenia oraz w pewnym stopniu pozwalają wnioskować o wysiłkach nauczycieli szkół.

Nowa matura w najlepszych liceach
Spośród 187 absolwentów I LO im. Tadeusza Kościuszki w Łomży, którzy zdawali w maju 2015 r. i w czerwcu matury pisemne i ustne na poziomie podstawowym i rozszerzonym, tylko trzech nie zdołało zaliczyć egzaminów z wszystkiego, czego wymaga CKE i co zadeklarowali. W II LO im. Marii Konopnickiej na 185 maturzystów zaledwie jeden nie sprostał wymogom egzaminacyjnym. Ale i trójka młodych ludzi z „Pierwszego”, i jedna osoba z „Drugiego” zdali poprawki w sierpniu. W III LO do matur przystąpiło 197 uczniów, w pierwszym terminie nie zdało 27, a po sierpniowych poprawkach ta grupa zmalała do czterech. W Katolickim LO  na 67 absolwentów 10 nie poradziło sobie z wymaganiami maturalnymi w terminie, lecz po wakacjach już tylko jedna była bez matury.
Średnia liczba zdobytych punktów przez maturzystów „Pierwszego” okazała się wyższa z każdego z przedmiotów obowiązkowych, niż powiodło się to ambitnym uczniom „Drugiego”. Oto wyniki: język polski pisemny na poziomie podstawowym: 74 procent vs. 73,5; na poziomie rozszerzonym: 62,7 procent vs. 61,1. Duża różnica między I LO a II LO jest also w języku angielskim na poziomie podstawowym – 89,5 procent vs. 81,4; a jeszcze większa na poziomie rozszerzonym – 74,7procent vs. 61,3. Tendencja taka widoczna jest również w matematyce: w I LO średni wynik „podstawowy” wynosi 75,4 procent, podczas gdy w II LO – 72,1. Z kolei na poziomie rozszerzonym matematykę 74 uczniów z „Pierwszego” opanowało na 58,8 procent, gdy 76 maturzystów z „Drugiego” osiągało w tej dziedzinie średnio połowę możliwych do zdobycia punktów za trudne zadania królowej nauk. W rywalizacji o prymat z matury na przedmiotach dodatkowych, jak fizyka, biologia, chemia czy historia, znów palmę pierwszeństwa z kilku- czy kilkunastoprocentową przewagą dzierżą orły I LO.

Ostatni raz po staremu w technikach
Tegoroczne matury zakończyły przeprowadzanie egzaminów dojrzałości w tzw. starej formule, co dotyczyło w zasadzie uczniów czwartych klas szkół technicznych. Po maturach z poprawkami w sierpniu sytuacja wygląda następująco: w „Mechaniaku” na 113 absolwentów 101 zdało maturę, a w „Ekonomiku” na 89 zdało 80, a w „Drzewnej” na 17 zdało 13. Słabiej poradzili sobie uczniowie w „Techniku”, gdzie na 32 zdało 17, a jeszcze gorzej w „Wecie”, gdzie na 92 uczniów zdało 40... Z polskiego na poziomie obowiązkowym najlepiej wypadli uczniowie „Ekonomika” - zdobywając średnio 60 procent punktów, gdy „Mechaniaka” - 54,9 procent. Podobnie w matematyce: „E” - 56,6 procent, zaś „M” - 56,1. Z języka angielskiego „basic level” kolejność jest odwrotna: „Mechaniak” ma 66,5 procent, a „Ekonomik” 64,8. Poziom osiągany przez uczniów pozostałych techników jest znacznie niższy, spadając w niektórych przedmiotach o kilkanaście czy nawet dwadzieścia procent.
Tak niebotyczne różnice punktowe między liderami z I LO i II LO są na maturach niewyobrażalne.

Mirosław R. Derewońko

cz
śr, 07 października 2015 12:57
Data ostatniej edycji: cz, 08 października 2015 08:32:35

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę