„Dokończenia” obwodnicy Zambrowa nie będzie
Dwa i pół roku temu do użytku oddano obwodnicę Zambrowa zbudowaną w ciągu drogi S-8. Wraz z tą obwodnicą projektowana była, a w części także została wykonana, obwodnica miasta wzdłuż drogi krajowej nr 63 z połączeniem jej z drogą nr 66. Niestety wówczas zaniechano jej realizacji, a teraz okazuje się, że nie ma jej także w rządowych planach na kolejne lata. - Ewentualna realizacja obwodnicy wymaga – oprócz zapewnienia finansowania – przeprowadzenia całej procedury od przygotowania dokumentacji do wniosku o decyzję środowiskową po uzyskanie ostatecznego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej włącznie – podaje Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju w odpowiedzi na interpelację posła Lecha Kołakowskiego.
Rządowe plany inwestycyjne dotyczące rozbudowy infrastruktury dróg krajowych na najbliższe lata zostały ujęte w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (Program). W przygotowanym dokumencie tej inwestycji jednak nie ma – co było podstawą interwencji posła Kołakowskiego.
Przypominał on, że przebiegające przez Zambrów droga krajowa nr 63 łączy miejscowość Perły, gdzie ma powstać przejście graniczne Perły-Kryłowo z Rosją (obwód kaliningradzki) z przejściem granicznym Sławatycze-Domaczewo z Białorusią, a droga krajowa nr 66 jest łącznikiem od drogi ekspresowej S-8 do przejścia granicznego z Białorusią w Połowcach.
- Przy drodze krajowej nr 66 lub w jej pobliżu znajdują się Bielsk Podlaski i Wysokie Mazowieckie, w których funkcjonują duże zakłady, które swoje wyroby w znacznej części wywożą właśnie tą drogą – zauważał poseł zaznaczając, że dziś połączenie obu dróg krajowych z ekspresową S-8 następuje właśnie w mieście Zambrowie, i nie ma żadnej możliwości, aby jadące tymi drogami samochody mogły ominąć miasto. - Wręcz przeciwnie muszą wjechać do samego centrum Zambrowa, za każdym razem przejeżdżając około 5 km przez miasto. Tymczasem z przeprowadzonego w 2010 roku Generalnego Pomiaru Ruchu wynika, że średni dobowy ruch pojazdów na obu tych drogach przy wjeździe do Zambrowa wynosił około 8500 pojazdów, a od tego czasu – jak alarmują mieszkańcy - znacząco wzrósł – alarmował poseł Kołakowski dopominając się o dokończenie budowy obwodnicy Zambrowa.
W odpowiedzi na interpelację posła wiceminister Dorota Pyć przekonuje, że przy wyborze inwestycji do PBDK na lata 2014-2023 „stosowane były obiektywne kryteria, zapewniające uzyskanie możliwie najlepszych efektów gospodarczych i społecznych”.
Obwodnicy nie ma bo protestowali... samorządowcy!
Wiceminister napisał także, iż „niezasadne jest twierdzenie o „zaniechaniu”, czy „przerwaniu budowy” tzw. południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa” gdyż oddana do użytku w 2012 r. obwodnica Zambrowa była realizowana jako jedno samodzielne zadanie, umożliwiające wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta na osi wschód – zachód (równolegle do wcześniejszego przebiegu drogi krajowej nr 8). Podkreśla, że GDDKiA podjęła działania dążące do realizacji tzw. południowo – wschodniej obwodnicy Zambrowa w ciągu drogi krajowej nr 63, ale zostały one storpedowane także przez „niektórych samorządowców”.
- W dniu 7 marca 2006 r. GDDKiA złożyła odrębny wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie tzw. południowo – wschodniej obwodnicy Zambrowa w ciągu drogi krajowej nr 63. Decyzja została wydana przez wójta gminy Zambrów 14 lipca 2009 r. Jednakże wskutek m. in. protestów części mieszkańców (w tym niektórych samorządowców) Zambrowa i Woli Zambrowskiej 15 września 2009 r. decyzja dotycząca budowy obwodnicy Zambrowa w ciągu dk 63 została uchylona w całości przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży – wyjaśnia Dorota Pyć.
W efekcie dzisiaj sytuacja jest taka, że – jak podkreśla wiceminister infrastruktury i rozwoju - „GDDKiA nie dysponuje dokumentacją dotyczącą budowy tzw. południowo – wschodniej obwodnicy Zambrowa w ciągu drogi krajowej nr 63. Ewentualna realizacja obwodnicy wymaga – oprócz zapewnienia finansowania – przeprowadzenia całej procedury od przygotowania dokumentacji do wniosku o decyzję środowiskową po uzyskanie ostatecznego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej włącznie – podaje Dorota Pyć.