Liczą samochody. Pod Łomżą też
10 lat temu drogą 61 pomiędzy Łomżą Kisielnicą przejeżdżało na dobę 9619 samochodów. Pięć lat później było ich tu już niemal 14 tysięcy. W całym kraju rozpoczyna się Generalny Pomiar Ruchu (GPR 2015) na wszystkich drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA, który jest realizowany cyklicznie co 5 lat. - Tylko w najbliższej okolicy Łomży do pomiarów wyznaczono 11 punktów na drogach nr 61, 63 i 64 – mówi Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA zaznaczając, że pomiary w nich są robione w tych miejscach dziś, lub będą robione za tydzień.
Wyniki generalnych pomiarów ruchu są podstawowym źródłem informacji o ruchu drogowym w Polsce i wykorzystywane są m.in. do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, przebudowie istniejących, czy opracowywania projektów organizacji ruchu. Natężenie ruchu drogowego będzie mierzone w wybranych dniach stycznia, marca, maja, lipca, sierpnia, października i grudnia. Każdego dnia pomiarowego przejeżdżające samochody w ponad 1,5 tys. miejscach w Polsce ma liczyć od 10 do 15 tys osób. W okolicy Łomży takich punktów pomiarowych wyznaczono 11: Rydzewo, Jarnuty, Piątnica, Stawiski, Świdry, Szczuczyn, Kolno, Borkowo, Kisielnica, Wizna i Zawady. Osoby dokonujące pomiaru będą zapisywać pojazdy przejeżdżające drogą z podziałem na: motocykle, samochody osobowe, lekkie samochody dostawcze, samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami, autobusy i ciągniki rolnicze oraz rowery. Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2015 roku zostaną opublikowane w przyszłym roku.
Z dokonywanych przed laty pomiarów ruchu widać, że w regionie ruch był coraz większy. O ile w 2000 roku drogą nr 61 na odcinku Łomża – Kisielnica przejeżdżało 7835 samochodów na dobę, to pięć lat później – w 2005 roku - było ich 9619, a w 2010 roku już 13996. W tej grupie najwięcej było samochodów osobowych i mikrobusów – w 2010 roku 9378. najbardziej widoczny jest jednak wzrost liczby TIRów. W 2000 roku podczas pomiarów ruchu naliczono tu 334 samochodów ciężarowych bez przyczep i 636 ciężarówek z przyczepami. Pięć lat później liczby te wzrosły odpowiednio do 500 i 736. W 2010 roku ciężarówek bez przyczep drogą ta przejeżdżało 550, to liczba ciężarówek z przyczepami (naczepami) wzrosła ponad trzykrotnie do 2426 na dobę.
Wzrost ruchu widoczny jest także na pozostałych odcinkach krajówek w okolicy. Ruch ma drodze nr 61 Łomża – Ostrołęka zwiększał się z 4408 samochodów na dobę w 2000 roku do 5549 w 2005 i 7071 w 2010 roku.
Na 63 Łomża – Zambrów w 2000 roku na dobę było 3808 samochodów, w 2005 – 4731, a w 2010 już 5651.
Drogą nr 64 Piątnica – Strękowa Góra w ciągu doby w 2000 roku przejeżdżało 2312 samochodów, a 10 lat później 3857.