Pięć dni po terminie, ale radni gminy Łomża uchwalili budżet
Radni gminy Łomża podjęli dziś uchwałę określającą plan tegorocznych dochodów i wydatków gminy. Budżet uchwalono pięć dni po upływie ustawowego terminu jaki ma Rada Gminy. W trakcie debaty grupa radnych – twierdząc, że to jest bezprawie - demonstracyjnie opuściło salę obrad. Teraz decyzję czy tak uchwalony budżet jest ważny czy nie podejmie Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. - Niewątpliwie jest to uchybienie kilkudniowe terminu formalnego – mówi Bogusław Dębski, zastępca prezesa RIO. Czy budżet gminy Łomża jest ważny czy nie RIO zdecyduje... w głosowaniu, bo to organ kolegialny.
Bogusław Dębski, zastępca prezesa RIO w Białymstoku pytany o opinię czy przyjęty dziś, 5 lutego 2013 roku, budżet gminy Łomża jest zgodny z prawem mówi, że nie może kategorycznie rozstrzygać. Jak podkreśla są dwa różne poglądy na ten temat.
- Jeden pogląd jest taki, że termin zawity i organ – czyli Rada Gminy - traci kompetencje do odejmowania uchwały budżetowej po 31 stycznia, ale drugi pogląd mówi, że ta data to termin instruktażowy, czyli jeśli budżet będzie uchwalony później i będzie on dobry to „nic się nie stało” - mówi Dębski. - RIO jest organem kolegialnym i zgodnie z prawem mamy 30 dni od daty wpływu budżetu na decyzję – dodaje.
Głęboki konflikt we władzach gminy
Bogusław Dębski powtarza, że nieuchwalenie przez Rade Gminy budżetu w ustawowym terminie jest niezwykle rzadkim przypadkiem. I u jego podstaw leży głęboki konflikt we władzach gminy.
Przypomnijmy, że radni gminy Łomża debatę nad budżetem zaczęli podczas sesji 25 stycznia. W jej trakcie grupa opozycyjnych wobec wójta radnych chciała prowadzić do budżetu wiele poprawek m.in. ścinając wydatki na administrację. Sesja została jednak przerwana przez przewodniczącą na 10 dni. Dziś, gdy radni powrócili do obrad, sześciu radnych z „wójtowej opozycji” opuściło salę obrad. Pozostała większość odrzuciła ich poprawki i przyjęła budżet gminy przy 8 radnych głosujących za i 1 przeciw.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych:
Uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego. (Art. 239.) Do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 238 ust. 1. (Art. 240. punkt 1.) W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej w terminie, o którym mowa w ust. 1, regionalna izba obrachunkowa, w terminie do końca lutego roku budżetowego, ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały, o której mowa w ust. 1. (Art. 240. punkt 3.)