Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 19 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Biznes plan na scanie napisał... (wiceprezydent) Dobosz!

Beniami Dobosz, obecny zastępca prezydenta Łomży do spraw gospodarczych, napisał na zlecenia łomżyńskiego MPK tzw. studium wykonalności i wniosek o unijną dotację na modernizację komunikacji miejskiej w Łomży. - Umowy na opracowanie tych dokumentów zostały zawarte przez MPK pod koniec kwietnia 2009 r. na łączną kwotę 30 tys. zł. Wniosek o dofinansowanie został złożony trzy miesiące później – podał w odpowiedzi na nasze pytania Łukasz Czech z ratusza. W ramach sięgającego 30 mln zł projektu uzyskana dotacja wyniosła niewiele ponad połowę. Pieniądze przeznaczono m.in. na modernizację bazy MPK i zakup 22 autobusów scania. Miał być to milowy krok naprzód dla miejskiej firmy, dziś jednak coraz częściej mówi się, że projekt ten pogrąża przewoźnika, a może odbić się czkawką także całemu miastu. Zakłada on m.in że miejskie autobusy będą dojeżdżały nie tylko do Piątnicy i Nowogrodu, ale także do Zbójnej. Tyle tylko, że samorządowcy z tych gmin do kursów nie dopłacają i nie mają zamiaru dopłacać, a już dziś połowę kosztów funkcjonowania MPK pokrywają mieszkańcy Łomży wypłacając corocznie kilkumilionową dotację z budżetu miasta.

Napisane przez Beniamina Dobosza studium wykonalności jest obowiązkowym załącznikiem wniosku o finansowanie inwestycji z funduszy strukturalnych. To coś w rodzaju rozszerzonej wersji biznes planu. Jest to dokładna analiza projektu, branży, usługi, czy też produktu. Należą do niej m.in.: analiza finansowa rynku, badanie uwarunkowania społeczno-ekonomicznego, prognozy przychodów i zysków czy analiza ryzyka. 
„Opracowanie studium pozwala zweryfikować, czy dany projekt ma dobre podstawy do realizacji i czy odpowiada potrzebom przewidywanych beneficjentów” - podają urzędnicy zajmujący się rozdziałem funduszy unijnych. - „Wnioski określone na podstawie studium wykonalności pozwalają zweryfikować projekt, na etapie przygotowań do realizacji, co zwiększa zarówno szanse powodzenia realizacji projektu.”
To właśnie w tym projekcie zapisano, że dzięki unijnej dotacji łomżyńskie MPK m.in. zakupi 22 sztuki „autobusów niskopodłogowych, jednoczłonowych, o długości całkowitej od 11,5 do 12,1 m(...)”, że wdroży zintegrowany systemu biletu elektronicznego, czy uruchomi nowe linie autobusowe i zwiększy obszar objęty systemem komunikacji publicznej o 5 miejscowości  w tym oddaloną o około 20 km Zbójną.
Z każdego z tych zapisów – także z kursu do Zbójnej - miasto musi się wywiązać i utrzymać przez pięć lat bo w przeciwnym wypadku grozi nam zwrot unijnej dotacji. Wójt tej gminy Zenon Białobrzeski mówi, że póki co autobusy MPK jeszcze nie dojeżdżają, ale mają dojeżdżać gdy tylko zostanie wyremontowana droga. Niemniej wójt Białobrzeski podkreśla, że nie podpisywał żadnego zobowiązania, że gmina Zbójna do kursów łomżyńskiego MPK będzie dopłacała (do kursów dopłaca miasto Łomża) i zapewnia, że nigdy tego nie zrobi. 
- Studium wykonalności i wniosek do RPO projektu „Rozbudowa i modernizacja systemu transportowego Łomży i okolic - etap II” przygotowywał pan Beniamin Dobosz, na podstawie materiałów przekazanych przez pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji po akceptacji dyrektora tej jednostki oraz danych przekazanych przez ówczesnych Skarbnika Miasta i Naczelnika Wydziału Rozwoju Urzędu Miejskiego w Łomży – tłumaczy Czech. 
W krótkiej odpowiedzi na nasze pytania wyjaśnia, że obecny wiceprezydent Łomży z powierzonego mu zadania wywiązał się bardzo dobrze.
- Uzyskał on (wniosek o dofinansowanie – dop.red) wysoką ocenę Komisji Oceny Projektów, zdobywając 91,5 pkt na 100 możliwych i znalazł się na pierwszym miejscu listy rankingowej konkursu nr 1 Osi Priorytetowej II. Rozwój infrastruktury transportowej, Działania 2.3. Rozwój transportu publicznego – podaje Łukasz Czech.

Informacja o tym, że studium wykonalności i wniosek o dofinansowanie projektu dla MPK napisał obecny wiceprezydent Beniamin Dobosz była zaskoczeniem dla radnych z którymi rozmawialiśmy. Radna Bernadeta Krynicka, po której interwencji i domaganiach się ujawnienia radnym prawdziwych wyników i wiarygodnej informacji o sytuacji finansowej miejskiej firmy, ostatecznie zdjęto z programu ostatniej sesji punkt dotyczący oceny funkcjonowania MPK, mówi, że to wyjaśnia dlaczego wiceprezydent Dobosz tak bardzo oponował aby przekazać do analizy Komisji Rewizyjnej kompletny wniosek jaki miasto złożyło o unijne dofinansowanie do zakupu autobusów komunikacji miejskiej.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę