Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 24 kwietnia 2024 napisz DONOS@

(nieco) Mniej eternitu na dachach

Główne zdjęcie
fot. wfosigw.bialystok.pl

Ponad tysiąc ton wyrobów z azbestem udało się usunąć i unieszkodliwić w ubiegłym roku dzięki dotacjom z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Ze wsparcia skorzystało kilkanaście gmin, w tym trzy z zachodniej części województwa. Gminy Radziłów i Grajewo oraz miasto Zambrów otrzymały łącznie ponad 100 tys zł, dzięki czemu z dachów domów zniknęło około 250 ton zawierającego azbest eternitu.

W ubiegłym roku Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na dotacje dla gmin, które zorganizowały programy usuwania i unieszkodliwienia azbestu znajdującego się przede wszystkim w płytach eternitowych przykrywających dachy budynków wydało niemal pół miliona złotych. Z pomocy skorzystało 18 gmin z woj. podlaskiego, które w swoim i mieszkańców imieniu złożyły stosowne wnioski o dofinansowanie. Wysokość dotacji wyniosła od 60% do 80% (w zależności od współczynnika podstawowych dochodów podatkowych gminy na dany rok) kosztów kwalifikowanych zadania, polegającego na zdjęciu z dachów azbestu, jego transporcie i unieszkodliwieniu poprzez złożenie na składowisku odpadów.
Z trzech „naszych” gmin, które przygotowały programy wsparcia swoich mieszkańców w usuwaniu azbestu i wystąpiły o dofinansowanie przedsięwzięcia przez WFOŚiGW najwięcej – ponad 53 tys zł - otrzymała gmina Grajewo. Tu też najwięcej azbestu udało się usunąć. Przez cały 2009 rok z dachów domów zdjęto i wywieziono na specjalne składowiska 137 ton eternitu. W Zambrowie dzięki dotacji usunięto niemal 82 tony, a w Radziłowie niemal 33 tony tego zawierającego niebezpieczny azbest materiału.

Łomża też będzie dopłacała do usuwania eternitu?
Być może w 2010 roku do gmin wspierających usuwanie azbestu przez mieszkańców dołączy także samorząd miasta Łomży. W październiku Urząd Miejski w Łomży poinformował o przystąpieniu do tworzenia listy osób ubiegających się o dofinansowanie w 2010 r. przedsięwzięć polegających na usuwaniu azbestu z terenu miasta Łomża. Wnioski można było składać do połowy grudnia, a program ruszy jeśli miasto zdobędzie dofinansowanie z WFOŚiGW. Jak poinformował Łukasz Czech, z biura prasowego ratusza, przez dwa miesiące w Urzędzie złożono 49 wniosków o dofinansowanie usuwania azbestu w 2010 roku. Szacowana waga wyrobów zawierających azbest złożonych we wnioskach wynosi około 72 ton.
- Obecnie wnioski te są analizowane, zaś do końca stycznia do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska zostanie złożony ogólny wniosek o dofinansowanie tego przedsięwzięcia – zapowiada Czech.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę