Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 28 marca 2024 napisz DONOS@

Kolej... na Łomżę?

Główne zdjęcie
Jeden z dziewięciu szynobusów należących do samorządu województwa podlaskiego

Nieco ponad 2 mln złotych rocznie – tyle według wyliczeń Ignacego Jasionowskiego, wicemarszałka województwa podlaskiego, kosztowałoby roczne utrzymanie codziennych kolejowych przewozów pasażerskich na trasie Łomża – Śniadowo – Łapy. Wyliczenia marszałek przygotował w odpowiedzi na wniosek radnego Marka Olbrysia z Łomży, który domaga się uruchomienia kolejowego połączenia pasażerskiego Łomży z Białymstokiem. Jak podkreśla Olbryś przedstawione koszty nie są duże zważywszy, że samorząd województwa i tak do przewozów kolejowych rocznie dopłaca kilkanaście milionów złotych, a Łomża jest przecież trzecim co do wielkości miastem Podlaskiego.

Wnętrze szynobusu
Wnętrze szynobusu

Sejmik województwa sprawą ewentualnego przywrócenia kolejowego połączenia pasażerskiego pomiędzy Łomżą a Białymstokiem, zgodnie z wnioskiem radnego Marka Olbrysia, ma zająć się na sesji w najbliższy poniedziałek (19 października). Marszałek Ignacy Jasionowski, odpowiedzialny w zarządzie województwa m.in. za kolej, przygotował wyliczenia kosztów związanych z uruchomieniem szynobusów na trasie Łomża – Śniadowo – Łapy oraz Ostrołęka – Łapy z odgałęzieniem do Łomży. W przypadku tego pierwszego połączenia koszt uruchomienia codziennych kolejowych przewozów pasażerskich w ciągu roku wynieść ma 2 052 482 zł, a w przypadku połączenia od Ostrołęki - 2 696 674 zł. Uruchomienie szynobusu wiązałoby się także ze „zorganizowaniem obsługi na trzech przejazdach kat. A., wycinką drzew i krzewów porastających pobocza w tzw. trójkątach widoczności przy pozostałych przejazdach, oraz uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury, czego koszty musiałby pokryć wnioskodawca zamawiający przewozy”. W przekazanej radnym województwa informacji na ten temat  nie ma opinii zarządu województwa. Marszałek Jasionowski podkreśla, że realizacja wniosku radnego Olbrysia jest „technicznie wykonalna” pod warunkiem zapewnienia w wydatkach budżetu województwa środków w wysokości 3 mln zł, ale delikatnie mówiąc nie pała optymizmem. Zwraca uwagę na „dużą niepewność, co do generalnego, docelowego funkcjonowania przedmiotowych  linii kolejowych”, „konieczność dużych nakładów inwestycyjnych i utrzymaniowych znacznie przekraczających możliwości budżetu województwa” (Marszałek załącza do swojej informacji odpowiedź wiceministra infrastruktury Juliusz Engelhardt na ubiegłoroczną interpelację posła Lecha Kołakowskiego, z której wynika, że modernizacja linii kolejowej na odcinku Łomża – Śniadowo do prędkości rozkładowej V=100 km/h wynosi 35 mln zł.), oraz „proporcjonalne wysokie dotacje do realizowanych przewozów pasażerskich, z uwagi na trudny od określenia poziom potoku podróżnych”.

Warto przy tej okazji dodać, że w budżecie województwa podlaskiego na 2009 roku, w którym wydatki łącznie opiewają na kwotę 473,5 mln zł, na dofinansowanie pasażerskich przewozów kolejowych, dziś funkcjonujących w województwie, zapisano ponad 16 mln zł.
Poza tym samorząd województwa podlaskiego w ciągu ostatnich kilku lat zakupiła dziewięć nowych szynobusów i przekazał je w użytkowanie spółce PKP Przewozy Regionalne. Tylko na zakup czterech ostatnich z nich w tym roku samorząd województwa podlaskiego wydał ponad 38 mln zł. 90% tej kwoty pochodziło z fundusz europejskich.

240308092554.png
cz
wt, 13 października 2009 10:00
Data ostatniej edycji: pt, 16 października 2009 17:02:11

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę