Prędkość zabija
Sprawcą wczorajszego potrącenia 83-letniej kobiety przechodzącej przez przejście dla pieszych na Szosie Zambrowskiej okazał się 19-latek, który bezpośrednio przed przejściem wyprzedził jeszcze dwa poruszające się przed nim pojazdy – wynika z ustaleń policji. Policjanci zatrzymali mu prawo jazdy, ale alarmują: główną przyczyną wypadków drogowych jest zbyt szybka jazda kierowców. W ubiegłym roku nadmierna prędkość lub niedostosowana do warunków ruchu stanowiła przyczynę niemal co czwartego wypadku w województwie podlaskim.
Do zdarzenia doszło w środę przed godziną 15.00. 83-latka przechodziła przez przejście dla pieszych na Szosie Zambrowskiej zlokalizowane na wysokości sklepu „Biedronka”. W tym miejscu dwujezdniowa ulica zwęża się do jednego pasa. Wstępne ustalenia policji wskazują, że 19-letni kierujący mercedesem po wyprzedzeniu poruszających się przed nim dwóch pojazdów gwałtownie zjechał na prawy pas, gdzie na skutek nie zachowania należytej ostrożności i nie ustąpienia pierwszeństwa pieszej potrącił znajdującą się na pasach 83-latkę. Ranna kobieta trafiła do szpitala. Badanie alkomatem wykazało, że młody kierowca mercedesa był trzeźwy. W związku ze zdarzeniem kierowcy mercedesa funkcjonariusze zatrzymali prawo jazdy.
Im wyższa prędkość, tym trudniej uniknąć zderzenia. Do czasu reakcji kierowcy dochodzi czas hamowania, a ponieważ droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu prędkości, odległość, jaką pokonuje pojazd od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania bardzo się wydłuża, jeżeli samochód porusza się z większą prędkością. Przykładowo, przy prędkości 75 km/h, reakcja kierowcy nastąpi po przejechaniu około 21 metrów (czas reakcji około 1 sekundy), a droga hamowania wyniesie około 31 metrów. Samochód zatrzyma się więc po przejechaniu 52 metrów (!) od momentu zauważenia niebezpieczeństwa przez kierowcę.
Występują też ścisłe powiązania większej prędkość jazdy z poważniejszymi obrażeniami u ofiar wypadków i to niezależnie od tego, jakie inne okoliczności towarzyszą wypadkowi. Wynika to z cech fizycznych ludzkiego ciała, które nie jest w stanie bez szkody znieść zderzenia z prędkością przekraczającą 30 km/h, a podczas wypadku jest narażone na działanie bardzo dużych sił występujących w momencie zderzenia.
Najbardziej narażeni są tzw. niechronieni uczestnicy ruchu - czyli piesi i rowerzyści. Przy potrąceniu przez pojazd jadący z prędkością 50 km/h (po hamowaniu) prawdopodobieństwo śmierci pieszego wynosi 90%. Wedle badań spadek średniej prędkości o 5% powoduje spadek ogólnej liczby wypadków o 10%, a wypadków śmiertelnych o 20%.